Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 3031 ggr
Volpes
2/19/16, 5:18 PM

Blodmjöl och benmjöl

Hej. Läste i någon tråd här på forumet (kommer tyvärr inte ihåg vilken, läser för många 🤪) att det inte är bra att ge blodmjöl samtidigt som man ger benmjöl. Så jag slutade med det och ger blodmjöl endast en gång i veckan då jag inte ger benmjöl. Men min katt är inte glas. Tydligen tycker han väldigt mycket om just blodmjöl och har börjat äta mindre nu när det inte finns i maten. Så jag undrar hur dåligt det är att ge tillsammans? (för jag kommer inte ihåg exakt vad som stod och kan inte hitta det igen) Kan man göra det fast det inte blir optimalt så att säga eller är det dåligt?

Annons:
MaritaBo
2/19/16, 6:01 PM
#1

Jag har faktiskt aldrig brytt mig om det där. I naturen så får de i sig blod och ben samtidigt i princip.

Jag har alltid i lite blodmjöl men så använder inte jag benmjöl för det vägrar min katt äta utan kör med foderkalk och äggskal. Ben äter han ju förstås några gånger i veckan.

Men det finns kanske andra som är av annan mening?

burmamys
2/20/16, 6:33 PM
#2

Så som jag förstått det hela så konkurrerar järn, zink, kalcium och koppar om samma upptagskanaler i tunntarmen. Så om du ger ett större tillskott av t ex blod och benmjöl samtidigt så uppstår en konkurrenssituation så upptaget blir betydligt mindre effektivt än det borde bli. 

Däremot inga problem att ge båda tillskotten, så länge det får gå ett tag emellan det ena och det andra, för när de väl har tagits upp i blodet och färdas till målcellerna så är det inga problem. 

Liknande konkurrens finns hos människor, det är därför man helst inte ska svälja järntillskott med ett glas mjölk.😉

Volpes
2/20/16, 8:50 PM
#3

Aha ok då förstår jag, tack så mycket för dit svar 👍

EssieHilma
3/6/16, 6:16 PM
#4

Hej! Var köper ni blodmjöl och benmjöl? Kan man använda samma som till växter?

MaritaBo
3/6/16, 8:17 PM
#5

Absolut inte!

Googla på Standardts eller Djurapotekets Blodmjöl och Benmjöl så får du upp alternativ där man kan köpa dessa produkter.

EssieHilma
3/6/16, 8:24 PM
#6

Tack för ditt svar! 🙂

Annons:
Volpes
3/7/16, 6:53 AM
#7

jag köper Standarts benmjöloch blodmjöl  på djurmagazinet. Såg här om dagen  att Arken zoo säljer Djurapotekets Blodmjöl och kelp. Om du har dem i närheten kan du ju kolla in där :)

hemul
3/7/16, 1:54 PM
#8

Hörde nåt program på radio häromdagen där någon från Livsmedelsverket var gäst. Hon sa att det inte är så alldeles säkert att det förhåller sig som man trott, att kalk hämmar järnupptaget.

EssieHilma
3/7/16, 3:24 PM
#9

Hittade blodmjöl och benmjöl hos Animail. 

Nu undrar jag om benmjöl ersätter hela ben och om jag behöver tillsätta kelp i maten? Såg att det fanns en diskussion om det men blev inte så mycket klokare av det 😃

MaritaBo
3/7/16, 4:00 PM
#10

#8 Hade varit intressant att få veta mer om det.

Själv har jag aldrig brytt mig om att sära på det (dock använder jag inte benmjöl) eftersom jag tänker att i det vilda äter de ju både blod och ben på samma gång, nästan i alla fall.

#9 Ja, benmjöl ersätter hela ben. Men det är bra att ge ben då och då i alla fall just för tändernas skull.

Och ja, du behöver kelp för Jodets skull.

EssieHilma
3/7/16, 11:21 PM
#11

Tack!

burmamys
3/9/16, 11:17 AM
#12

EssieHilma, om du kollar längst ner i min artikel "kosttillskott för hållbar barf" så här jag länkat till alla de kosttillskott som jag nämner i artikeln, t ex blodmjöl, benmjöl, kelp, m.m.😉

EssieHilma
3/9/16, 11:15 PM
#13

Tack!

Annons:
burmamys
3/10/16, 11:56 AM
#14

😊

Upp till toppen
Annons: