Annons:
Etikett03-katt
Läst 3361 ggr
MaritaBo
2016-02-02 14:28

Kattmat i frysen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar lite på om det finns bättre sätt än det sättet jag gör med min kattmat och vill då veta hur ni gör när ni blandar i ordning era satser och förvaringen i frysen…

Som nämnt så mal jag en stor del av kosten till min katt, för att få i honom lever, då han inte gärna äter lever i bit. 

Jag gör då kattebullar (köttbullar) och lösfryser. Enkelt att plocka fram några stycken och tina. Men finns det bättre sätt? För jag gör ofta 5 kilos satser (minst 3 kg åt gången i alla fall), så det tar sin lilla stund att trilla kattebullarna och sedan ska de lösfrysas på bricka/plåt och det tar ju sin tid och kräver utrymme…. 

Funderar på om det kan vara smidigare att ha små burkar och frysa in i dem? Nackdelen är väl att det krävs en hel del burkar (Dollarstore har dock billiga småburkar). Och tar det mer plats tro?

Så kom gärna med förslag så får jag fundera vidare… 

Redigerad med bild (oj, stor bilden blev)

Annons:
burmamys
2016-02-02 15:38
#1

Ser ju ut som att du lätt skulle kunna stapla flera lådor med frysta bullar på varandra på varje hyllplan, så du inte behöver använda hela frysen till katternas bullar!🙂😉

Volpes
2016-02-02 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag gör mat för 15 dagar i rad och portionerar upp det i burkar. (Burkar kan du ju lättare stapla på varandra) Jag köpte först billiga små burkar på dollarstore som jag tyckte var väldigt dåliga, locken höll liksom inte riktigt tätt. Så jag köpte sedan dessa från ö&b väldigt bra och tättslutande och fortfarande billiga då de kommer i pack av 3st 😃

http://www.xn--ob-eka.se/hushallet/tillaga-forvara/burkar-matforvaring/plastburkar-3101259

Burkarna fyller jag med 200g, på bilden är det minus en stor matsked som syns.

MaritaBo
2016-02-02 18:40
#3

#1 Haha, det är en gammal bild när reservfrysen var tom och bullarna är inne för lösfrysning. Sedan stoppar jag dem i påsar. Nu är den frysen nästan full, så jag har lite svårt för att lösfrysa för tillfället. 

#2 Hur mycket i kilo gör du i ordning då och hur många burkar krävs det?

Volpes
2016-02-02 18:44
#4

Jag gör i ordning 3kg mat och portionerar upp i 200g i vardera burk vilket blir 15st burkar. Det går i mer i burkarna, de rymmer 2,5 dl och jag skulle nog kunna få plats med 50g till kanske lite mer. Så det beror ju på hur mycket du vill ha i varje burk också. Jag tar upp en ny burk varje morgon för tining som jag använder dagen efter så att säga. så jag har alltid två burkar i kylskåpet- den som jag ger för dagen och den som är för tining inför nästa dag.

Här hemma har vi bara en delad kyl och frys, så jag har väldigt lite utrymme. Blev kul att "möblera om" när jag köpte 7kg kaninkött, men det gick till slut 😛

MaritaBo
2016-02-02 21:43
#5

Tänk vad man kan få ner i en frys, bara man vill. 👍

Björksätter
2016-02-03 08:03
#6

Jag är lite mer miljöovänlig för tillfället. Jag portionsförpackar i gladpack. Lite väl mycket tid tar det att klippa till och sen väga upp rätt mängd och förpacka men väldigt smidigt när det ska serveras. Jag maler 2-3 kg åt gången som jag gör portioner av. När vi har två katter på barf om några månader ska jag börja med mindre burkar av hela dagens mängd för bägge, då får jag väg när jag ger istället. Det blir smidigare då, annars kommer det ta mig väldigt lång tid att göra förpackningar :)

Annons:
wesdi
2016-02-03 08:46
#7

😉Nu har jag inga katter men väl två hundar…. (så mitt förslag är kanske tokigt?)

Portionera x gram i en burk/plastpåse istället? Om det är själva trillandet och styckfrysning du vill komma bort från.

Beroende på antalet katter men innehållet i burken klarar sig flera dagar i kylen.

I och för sig så får du väl väga (om det är noga) upp varje gång du ska ge katt/katter mat.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

MaritaBo
2016-02-03 22:10
#8

Gladpack skulle jag inte kunna hålla på med, men tack för tipset! 

Små påsar har jag funderat på, men jag tror att jag köper ett gäng småburkar och testar hur det känns att använda det innan jag frångår kattebullarna, för trots allt är det rätt smidigt att ta fram de sistnämnda, men jobbigt förstås att trilla dem.

Tessera
2016-02-05 11:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag använder burkar - mina är från ICA, 4 burkar för 20 kr, rymmer cirka 300 gram.  Jag brukar göra minst 14 kg eller så, gärna det dubbla för att slippa köpa in och göra mat alltför ofta.

MaritaBo
2016-02-05 12:44
#10

Bra burkar när de är fyrkantiga! Ska kolla på det! 👍

Kattränaren
2016-02-09 12:16
#11

Jag packar i plastpåsar pga liten frys! Ser ut som att ni har bättre förutsättningar för att förvara barf :D Jag gör ca 8kg barf varje gång

MaritaBo
2016-02-09 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu har jag införskaffat lite burkar. Köpte på Dollarstore. Får se om burkarna är något att ha i det långa loppet. Men billiga var de, 4 st för 10 kr och rymmer ca 200 g. Locken var helt ok på de här. Det duger att testa med innan jag vet om jag ska frångå "kattebullarna". Ikväll ska jag mala och blanda till två olika satser á 5 kg kattmat. Jag får trilla en del då jag inte har burkar så det räcker. Ville inte köpa på mig fler, fast de var billiga, förrän jag bestämt mig hur jag ska göra. En fördel med burkar är ju att jag kan ha i lite mer blod/vatten i smeten, så det blir lösare…när jag inte ska trilla färsen. 

Min sons tjejs katt gör jag ju också kattmat till, så får se om hon vill ha burkar eller kattebullar framöver. Bra att hon också började med Barf till sin katt. Lyssnade på mig när jag sa "släng torrfodret"! Och katten älskar sin nya kattmat. 

Edit: Sorry att bilden hamnade på sniskan. Förlorat bildbehandlingsprogram efter reparationen så jag har svårt att vända bilden och spara…. :(

Volpes
2016-02-09 15:31
#13

De där burkarna är inte samma som jag köpte från dollarstore. De där ser lite mer rejäla ut.

Annons:
MaritaBo
2016-02-09 16:02
#14

Jag tror jag vet vilka burkar du menar. Jag har köpt större sådana och locken är värdelösa, men duger till att tina upp hundmaten i.

burmamys
2016-02-09 19:20
#15

#12 härligt att du lyckats förklara fördelarna med barf för en till!👍

Lycka till, hoppas burkarna är bra!

MaritaBo
2016-02-09 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det gick väldigt smidigt måste jag säga och jag stod och funderade på varför jag inte kommit på den tanken förut? Och varför jag överhuvudtaget började trilla kattebullar!? 🤔 

Ibland är man ju bara så osmart och krånglar till det för mycket i onödan. 🤪

Så förmodligen blir det till att införskaffa mängder av burkar. Jag är ju sådan att jag gärna vill ha massor av kattmat (och hundmat) färdigt, för rätt vad det är så kommer sonen och hans tjej och ska ha mer kattmat och de brukar ta en 6 kg åt gången. Så det gäller att ha färdigt. Och det har jag ju förstås nu för förutom det jag gjorde idag 10 kg så har jag nog 15 kg färdiga bullar i frysarna. 😎

Volpes
2016-02-09 22:56
#17

Haha ja ibland kan man känna sig väldigt osmart 😃 Va bra att du blev nöjd med burkarna.

MaritaBo
2016-02-19 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Införskaffat 70 st burkar till av två olika modeller. Men så fick jag ett nytt problem på halsen… VAR ska jag ha dem tills de ska användas? 🤔😂

Har ganska fullt i mina skåp, så jag får nog klura på det. Har man inte problem så får man. 😉

Volpes
2016-02-19 15:57
#19

haha, lycka till! 😃

mollyt
2016-03-19 13:25
#20

Jag gör dygnsrason för 3 katter och fryser i plastpåsar. Har tidigare gjort en månadsförbrukning  i taget - men nu har orkan sinat lite så nu blir det oftast 2v i taget.

Annons:
Upp till toppen
Annons: