Annons:
Etikett03-katt
Läst 1466 ggr
Fridaaaa
2016-01-21 18:09

Kostnad?

Vet att det är svårt att säga, då det är flera faktorer som spelar in men ungefär vad brukar det hamna på per månad i kostnad för en katt på 3,5-4 kg? Om man enbart köper kött från citygross, Börjes och maxi?

Katten får inte äta kyckling. (hjärta går bra dock, och lever)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
MaritaBo
2016-01-21 21:36
#1

Jag tycker att det är jättesvårt att säga, för priser varierar ju en hel del i landet och butiker. Men överlag tror jag att de flesta kommer billigare undan, än om man köper kommersiellt foder. Man blir en hejare på att köpa på extra pris, kort datum etc. Lite dyrare kan det nog bli första tiden, när man är ny på att Barfa sin katt men så småningom får man in rutinen.

Fridaaaa
2016-01-21 21:55
#2

#1 Ja jag skrev ju det i #0 😉

Ja jag tänker satsa på enbart svenskt kött :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MaritaBo
2016-01-21 22:06
#3

Finns säkert någon/några som bara köper butikskött som har bättre svar på var kostnaden kan hamna på. Jag köper mest slaktrester från slakterier så jag kommer jättebilligt undan. 0-25 kr kilot. Det som är dyrast är ju tillskotten. (Kelp, omega3. E-vitamin, Blodpulver) och givetvis är allt svenskt.

jollycox
2016-01-22 10:29
#4

För mig kostar det kring 150kr / månad och katt. Köper bara från butik(coop, ica…) när det är extrapris. Mina väger lite mer än din.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

burmamys
2016-01-23 11:41
#5

Jag köper också bara från vanliga livsmedelsbutiker, Ica, Coop, hemköp… Men tror jag lägger ut lite mer än jollycox. 

Saga väger 3 kg och Simon 5,8 och jag tittar i första hand efter rätt sorts kött med rätt fetthalt, i andra hand på om det finns ekologiskt, och bara i tredje hand på priset. 

Eftersom jag åker buss till affären så kan jag inte heller köpa på mig så stora mängder per tillfälle, handlar ju till mig själv samtidigt och måste kunna bära hem allt själv inklusive promenader till/från bussen, och det är inte ovanligt att jag "småhandlar" lite kött till katterna på närbutiken om jag behöver handla något till mig själv på väg hem från jobbet. Köper ganska mycket rött kött, nöt och lamm och vilt, när jag hittar rimliga priser med rätt fetthalt.

Har inte hållit koll så noga på kostnad men gissar att det blir omkring 400-600 kr per månad för båda katterna.

Fridaaaa
2016-01-23 11:42
#6

#5 Oj ja blir mycket dyrare än vad jag ger för mina nu :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
burmamys
2016-01-23 11:48
#7

#6 Ser att du tänker handla på större butiker, Citygross och Maxi har ju större sortiment, något lägre ordinarie priser och oftare erbjudanden, om du dessutom kan storhandla maten till katterna så blir det såklart mycket billigare för dig än för mig som småhandlar det mesta från mindre butiker.🙂

Fridaaaa
2016-01-23 12:09
#8

#7 Citygross blir inte så ofta då vi inte har det i stan utan är Maxi & Börjes.
Maxi tycker jag dock inte är så billiga på svenskt kött överlag :/ 
Vi veckohandlar, inte så mycket frysplats :) Så blir inte så stor storhandling till katterna heller i så fall.
Får klura på det, blir det dyrare än vad vi har nu, så blir det att behålla som vi redan kör

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
2016-01-23 12:45
#9

I see. Förhoppningsvis blir det ingen större skillnad. Tycker själv att barf har så många fördelar att jag betalar hellre lite mer och vet att de får riktigt bra kost. Men det beror väl på vad du jämför med!🙂

Fridaaaa
2016-01-23 12:52
#10

#9 De får bra kost nu med :) Blötmat, och rått ibland 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Volpes
2016-01-23 13:30
#11

Tror det blir ca 300- 400 kr i månaden för mig, Köper i från coop/ ica/willys och kaninkött från pommys.se. Vet inte hur ni bär er åt för att komma ner på så lite 😛

burmamys
2016-01-23 13:44
#12

#10 ja det låter som en helt okej kost! =) #11 Minns inte nu om du har en eller flera, men menar du 300-400 kr per katt?

Volpes
2016-01-23 21:11
#13

Jag har bara en katt. 🙂

Annons:
burmamys
2016-01-24 11:46
#14

Okej! Gissar att det är den söta katten på din avatar🙂 

Håller på nu att försöka räkna på vad min barf kostar. Lite svårt att hitta pris på allt, Coop verkar bäst på det så nu använder jag deras priser som bas, de är ju ofta lite dyrare än Ica, Citygross m fl, men då blir det iaf inte dyrare än så. Beräknar kilopris och lägger in i grundreceptet, plus tillskott.

Får gäster snart så fortsätter på tisdag när de åkt hem! 🙂

Upp till toppen
Annons: