Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 2490 ggr
Björksätter
2015-12-23 07:45

Allergiutredning

Vi funderar på om vår katt är allergisk. Han slickar av all päls på mage och bakben. Han är kollad av vet och har haft problem med urinblåsan men är friskförklarad nu. Dock slutar han inte slicka av päls. Fisk vet vi att han reagerar på men det får han inte nu. Kyckling är det vi funderar på nu, tycker oss märka att han blir lite mer kliig när han får extra kyckling. Så min tanke nu är att ge honom bara ett djurslag i 8 veckor för att se om det blir bättre. Enligt vet jag pratade med igår gör det inget om jag inte får tag på lever, hjärta av det djurslaget, de får inte brister på så kort tid. Vad tror ni om det? Spelar det nån roll vilket djurslag? Han ska väl inte ätit det förut bara. Ska jag inte blanda i ägg eller kelp heller?

Annons:
Silvestris
2015-12-25 10:38
#1

Det stämmer att inga allvarliga brister uppstår så snabbt., men kalcium bör du ge. Du ska undvika ägg och kelp också eftersom katten bara ska äta en proteinkälla.

Björksätter
2015-12-25 12:21
#2

Tack för svar. Då ska jag börja leta lämpligt kött.

burmamys
2015-12-26 16:58
#3

Den här frågan var lite för avancerad för mig, jättebra att Silvestris ryckte in! 😊

Kattränaren
2016-01-19 16:04
#4

Min veterinär pratade om att vissa djurslag har liknande kött - alltså är katten misstänkt allergisk mot kyckling som är en fågel kan det vara bra att utesluta kött från alla typer av fåglar osv.  Nu kommer jag inte ihåg vilka som hade samband av större djur eftersom jag har en katt som antagligen är allergisk mot just kyckling. Något som min veterinär sa är att det är bra att testa att ge vilt eller lamm eftersom det ofta är ny proteinkälla för katten. Tänk på att det tar minst 8veckor för katten att "acklimatisera" sig till en ny diet.

Kattränaren
2016-01-19 16:05
#5

Jag har förresten en katt med IBD som har orsakats av foderallergi :)

Björksätter
2016-01-19 20:15
#6

Han får älgkött nu, inne på vecka två så har inte märkt nån skillnad direkt. Älg har han inte fått förut, däremot rådjur och vildsvin så det enda jag fick tag på som han inte ätit förut var älg. Tycker han går ner i vikt så nu börjar jag fundera på om det kanske är lite magert.

Annons:
Kattränaren
2016-01-21 13:04
#7

Hoppas att han blir bättre snart! Klurigt att tillsätta mer fett utan att involvera ett till djurslag. Jag har köpt grisspäck och Ghee, men har tyvärr inte något bra förslag till er :/

Björksätter
2016-01-21 15:58
#8

Gjorde en ny omgång åt honom igår och ökade hans dagliga portioner med några gram och hoppas det hjälper lite.

MaritaBo
2016-01-21 21:40
#9

Svårt det där med mer fett när det är älg som brukar vara rätt magert. Lamm hade kanske varit bättre att börja med, förutsatt att din katt inte ätit det tidigare.

Björksätter
2016-01-22 08:32
#10

Jo, han hade ju ätit lamm med tyvärr.  Han har fått blandning av nöt, gris, vildsvin, rådjur, lamm och kyckling. Så det var inte så mycket att välja på som gick att få tag i. Kalkon hade jag kunnat ta med men eftersom vi tror han reagerar på kyckling så tänkte jag det var dumt med fågel.

Björksätter
2016-01-25 22:21
#11

Funderar på hur det kommer gå, var ett dåligt val med älg har jag insett. Han är bara hungrig hela tiden. Vi ger honom mat 4 gånger om dagen. Han får en halv portion mat vid 5 tiden men börjar nästan direkt tjata om mer mat och håller på till 9 när han får kvällsmålet. Han har börjat leta mat på diskbänken där han inte får vara och han försöker väcka oss tidigt på morgonen. Så han är hungrig! Jag ökade portionerna från 50 gr till 54-56 gram. Han får en hel på morgonen och en hel på kvällen och sen delar vi på en portion till lunch och eftermiddag. Det är älg färs och grytbitar av älg han får nu, har försökt få tag i hjärta och lever men inte lyckats. Han väger 5.2 kg och ska inte väga mindre än 5 kg. Får han för lite, ska jag öka ännu mer?

MaritaBo
2016-01-26 00:01
#12

Eftersom han gått ner i vikt, och det inte är så fett så tycker jag du ska öka på mängden. Det,är ju inte meningen att han ska gå hungrig. Är tyvärr inte så hemma på alternativ till fett, dvs om du kan tillföra lite vegetabiliskt fett. Men någon annan kanske vet bättre och kan hjälpa dig på den punkten.

burmamys
2016-01-26 09:43
#13

Säger samma som MaritaBo, öka på maten lite så han slipper vara hungrig!😍

Ang fett undrar jag om laktosfri grädde är ett tillåtet alternativ? Visserligen från kor men är väl ingenting han fått förut. Kanske veterinären kan ge råd om detta. Hoppas någon mer kunnig ser tråden!🤔

Annons:
Björksätter
2016-03-07 15:41
#14

På onsdag har Hubbe ätit älg i 8 veckor och faktiskt har det hjälpt. Han börjar få päls på magen igen och slickar inte alls så mycket som han gjorde. Han är där och putsar ibland men eftersom det växer ut päls så är det inte så mycket puts längre. Det tog 6 veckor innan vi märkte skillnad. Nu är det ju dags att införa ett köttslag till och jag funderar på vad jag ska välja. Vill ha något där jag får tag på hjärta och lever och gärna med lite högre fetthalt. Lamm och nöt vet jag att jag får tag på lever och hjärta ifrån. Nöt är väl fetare kött på än lamm? Var hos vet med honom idag då han fått akut gastrit och allergisk chock pga att han åt typ 2 dl kattungetorrfoder. Vi har en ny kattunge sen en vecka och han lyckades förstås komma in i hennes låda vi ger henne mat i. Hon ska över på barf men vill att hon landar ordentligt innan vi byter mat så hon äter samma som hos uppfödaren. Diskuterade med vet om vilket kött och han tyckte det viktigaste var ett köttslag där vi får tag i hjärta. Gris avrådde han från nu då det finns i många foder och inte är helt ovanligt att de reagerar på. Nöt tyckte han vi kunde prova. Vad ska vi välja?

MaritaBo
2016-03-07 15:56
#15

Har han inte ätit lamm tidigare så tycker jag att du ska testa det.

Får du tag på lamm med fett (brukar inte vara så svårt) så är det ju toppen för din katt.

Björksätter
2016-03-07 16:45
#16

Han har ätit lamm men inte lika mycket som han ätit nöt. Tyvärr hade vi gett honom ganska varierad kost, dvs massa olika köttslag. Men mest har han ätit gris, nöt och kyckling. Men lamm blir bra :).

vallhund
2016-03-07 17:47
#17

Sen kan du lägga till get o kanin, samt ev struts.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

burmamys
2016-03-07 17:49
#18

Jag tycker också att lamm är bäst! 😃 Skulle undvika gris, nöt och kyckling ett tag till eftersom det är de köttslagen som finns i de flesta blöt- och torrfoder, och även står för de flesta allergierna. Lamm liknar också älg litegrann, smakar mycket och är på flera sätt en lyxigare variant med mer fett och mindre porer. Lammracks är mycket uppskattad källa till ben för Simon och Saga (Sindra har inte hunnit smaka det än), så då har ni både hjärta, lever, fett och köttben från samma djurslag.😊

Björksätter
2016-03-07 17:57
#19

Var får man tag på get och kanin? Struts har vi en uppfödare av några mil bort vet jag, rätt dyrt kött dock. Han är en riktig lyxkatt :).

burmamys
2016-03-07 18:13
#20

Kontakta strutsuppfödaren, ni kanske kan få bra pris på inälvorna och slaktputs?

Annons:
MaritaBo
2016-03-07 18:21
#21

Get och kanin tycker jag är jättesvårt att få tag på och till ett vettigt pris. Inget måste heller, men förstår att du behöver variation så småningom.

Bra förslag att kontakta en strutsuppfödare och kanske en kaninuppfödare också? Tror nog att de är behjälpliga om man förklarar läget.

Björksätter
2016-04-21 10:32
#22

Gick ju lite åt skogen det här med att tillsätta fler köttsorter. Äggula från höns funkar inte har jag konstaterat. Lamm reagerade han lite på tror jag, tyckte han blev lite mer orolig, när vi sen tillsatte nöt så blev han dålig. Han har slickat av pälsen som växt ut och han började vandra och vara aggressiv mot kattungen. Så nu är vi tillbaka på bara älg med tillsatt kelp, e-vitamin, kalcipos och probiotika, mer tillskott har jag inte hunnit testa. Han är lugnare igen men hungrig som f-n som han blir av bara älg, är för lite fett. 

På lördag ska vi åka och köpa struts - hjärta, lever och slaktputs och hoppas att han ska klara av att äta struts. Måste ju hitta något djurslag med hjärta och lever som går att få tag i, vilt är ju inte säsong och det verkar helt omöjligt trots många jägarkontakter. Hoppas nu han tål struts. Kostar 39 kr kg så det var ju billigt måste jag säga, trodde jag skulle få betala mycket mer.

Men problemet är ju fett, hur ska jag få i honom det? Jag har surfat runt i jakt på fettinnehåll på olika viltkött och allt är ju magert. Mer är det i anka men frågan är om det går att ge då han reagerar på kyckling? Häst har jag hittat också och tänkte prova, det var i alla fall lite mer fett i det. Kommer ha hela frysen full av massa köttsorter som han inte kan äta, en del kan ju vi äta men inte allt. Så får väl försöka sälja till nån annan barfare i närheten. Kattungen jobbar jag stenhårt på att få att börja äta barf men det går sådär. Blandar i lite i hennes blötmat och har hållit på så i flera veckor nu men hon är fortfarande högst skeptisk till rått kött. Blir det för mycket i så vägrar hon att äta maten överhuvudtaget. Men skam den som ger sig, jag ska lyckas :).

Tittade på fiskolja (han är allergisk mot fisk) och det stod att den inte innehåller något fiskprotein och därför borde han inte reagera på den. Vågar jag ge honom det verkligen? Det skulle ju kunna vara en källa till fett om jag inte får till det genom köttet. Det här blev verkligen riktigt krångligt och svårt att få till en passande kost till en allergisk katt.

Ni andra med allergiska katter hur har ni löst det?

burmamys
2016-04-21 16:33
#23

Tufft läge! Läste ett inlägg för en tid sedan om någon som hade en katt med allergier, och som provat fiskolja men tyvärr hade katten reagerat på det. Men om Hubbe tidigare reagerat relativt lindrigt just på fisk så kanske det är värt att prova en fiskolja av god kvalitet ändå? Annars skulle jag avstå. Om jag minns rätt var anledningen till den kattens reaktion att fiskoljan inte var ren, dvs den var kontaminerad med proteinrester på grund av mindre nogräknad produktion. Fiskolja av högre kvalitet ska vara fri från fiskprotein. Testa olika kött till Nell, och låt gärna maten hålla rumstemperatur, många katter föredrar det. En del katter blir inte förtjusta i barf direkt utan behöver lång tids tillvänjning. Vilken sorts blötmat äter hon? Innehåller den bitar i gelé eller mousse? Sånt kan också påverka. Lycka till! 😊

Björksätter
2016-04-21 16:45
#24

Får se om jag vågar mig på att prova olja till honom. Börjar med struts nu iaf. Det är verkligen skynda långsamt som gäller när man provar ny sort. Nell får Mjau och Bozita både bitar och färs och i sås och gelé. Rent kött tittar hon bara på och undrar vad det är för äckligt. Men blandar jag i lite så går det ner om det inte är för mycket.

burmamys
2016-04-21 17:37
#25

Ja håller med om att det är viktigt att skynda långsamt! Hmm. Låter som att det kan underlätta att hacka mindre bitar då av det råa…? Och blanda i ordentligt med sås från blötmaten. Men det gör ni nog redan… Skynda långsamt… 😊

Upp till toppen
Annons: