Annons:
Etikett03-katt
Läst 1943 ggr
Volpes
2015-12-15 03:16

Fisk?

Hej. Har hört att det inte är bra att ge för mycket fisk till en katt. Så jag undrar hur mycket kan man ge? Och fins det någon fisk som är bättre eller sämre att ge?

Annons:
MaritaBo
2015-12-15 12:22
#1

Makrill och lax ska höra till de bättre. Hur mycket, har jag ingen aning om eftersom jag inte ger fisk till min katt. Tänk på att katten behöver E-vitamin om du ger fisk.

burmamys
2015-12-15 15:15
#2

Det närmaste en mängdbegränsning jag läst är från Barfmycat, där 25% anges som max innan katten får K-vitaminbrist. Men grunden är att katter är från början ökendjur som evolutionärt ej är anpassade till att äta fisk. Fet fisk är inte bra att ge eftersom fet fisk i störst utsträckning ger just brist på tiamin och obalans i fleromättade fettsyror/ E-vitamin. Däremot t ex torsk är relativt sett okej.

Detta är kopierat från http://barfmycat.se/faq.htm:

Används fisk i katternas mat?

=================================

Nej, man ska aldrig använda fisk i kattens mat. Tvärtemot vad traditionen säger är fisk inte naturlig kattmat och det är ingenting katter utvecklats för att äta. Kattens ursprung är i ökenmiljö där det inte finns någon möjlighet att fiska, deras kost utgörs av landlevande djur5. Det finns flera risker med att fodra fisk till katter;

  • Fiskens höga innehåll av histaminer6 kan vara en orsak till att så många katter utvecklar allergi mot fisk7
  • Många fiskar innehåller tiaminas8 som bryter ned vitamin B1, tiamin
  • Fet fisk innehåller för mycket fleromättade fettsyror i förhållande till E-vitamin1, vilket ger pansteatit9 om man inte samtidigt tillför extra E-vitamin10
  • Om kosten består till över 25% av fisk riskerar katten K-vitaminbrist11
  • Miljögifter och eventuellt även högt jodinnehåll i fisk har sammankopplats med sköldkörtelstörning hos katt12.

Ingen fördel som uppnås med fiskutfodring, som tillförsel av EPA/DHA-fettsyror, är omöjlig att uppnå med andra icke-marina källor. Fisk utgör således mest risker men innebär inga oersättliga fördelar.

Silvestris
2015-12-16 19:36
#3

Det vore intressant att se vilka icke-marina källor som avses… Jag har ännu inte hittat någon icke-marin källa som innehåller lika mycket Omega 3 som t.ex. lax.

Icke-marina källor som innehåller höga halter fleromättat fett innehåller tyvärr också höga halter Omega 6 vilket innebär att man kan få en ofördelaktig kvot mellan Omega 6 och Omega 3.

Hur mycket fisk man kan ge beror på, men i regel finns ingen anledning att ge mer än 5-10% fisk. Störst nytta har man av fet fisk eftersom man då får med Omega 3 fetter. Varken lax eller makrill innehåller tiaminas vilket innebär att man inte behöver oroa sig för B-vitaminbrist när man ger de sorterna. Men som sagt, man ska ge E-vitamin tillsammans med fet fisk. E-vitamin är öht en sådan sak som kan vara bra att ge eftersom kött innehåller väldigt lite av det.

Volpes
2015-12-18 14:05
#4

Hur mycket EPA/DHA-fettsyror ska en katt ha? Kan man täcka upp det genom att ge makrill i stället för fiskolja?

Silvestris
2015-12-18 20:51
#5

#4 Behovet varierar från katt till katt. Vid sjukdom kan behovet av O3 vara så högt som 2,5% i torrsubstans. Då ligger man på över 15% fisk (totalt av kosten). Tycker mina katter har bra päls vid ca 5% fet fisk i kosten. Pälsen blir märkbart sämre utan fisk. Makrill istället fiskolja går bra.

Upp till toppen
Annons: