Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 1603 ggr
zickan
12/11/15, 8:38 PM

näring i torkat

Hur mycket försvinner av näring när man torkar maten? Funderade på om man kan torka lite och använda som mat och inte bara godis. Börjar bli fullt i frysen här hemma.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
hemul
12/12/15, 4:03 AM
#1

I princip ingenting eller väldigt lite tror jag om man inte torkar vid för hög temperatur. En del näringsämnen bryts kanske ner om man förvarar länge.

Men när det gäller torkat kött brukar det ändå rekommenderas att det förvaras i frysen om det ska sparas lite längre tid, så du kanske inte vinner så mycket på det. Sen ska man inte torka feta saker, så magert kött som möjligt, annars kommer det att härskna.

MaritaBo
12/12/15, 10:44 AM
#2

Torkar du på max 50 grader så försvinner väldigt lite. Ju högre temperatur, desto mer försvinner, dock inte av alla näringsämnena. Så för att vara på säkra sidan och om man inte bara vill ha det som godis, torka på max 50 grader.

Tossa747
12/12/15, 6:16 PM
#3

Försvinner inte många vattenlösliga vitaminer när det torkas? En fundering bara, rent logiskt borde tex B- och C-vitamin minska rätt rejält.

hemul
12/12/15, 9:29 PM
#4

Jo, en del försvinner. Men det sker vid andra konserveringsmetoder också och torkning ska vara väldigt skonsamt. Vad är det du ska torka? Kött eller vegetabilier?

hemul
12/12/15, 9:42 PM
#5

Nu är det lite svårt att hitta jämförbara uppgifter, men har sett en siffra nånstans på att runt 30% C och A fölrsvinner. Vet inte om det stämmer.

MaritaBo
12/13/15, 1:46 AM
#6

Beror väl lite på i vilken temperatur det gäller?

För länge sedan, (dock kan jag inte visa på det) så läste jag att livsmedelsverkets rekommendationer för att bibehålla så mycket näringsämnen som möjligt så skulle man inte överstiga 50 grader.

Annons:
Tossa747
12/13/15, 11:48 AM
#7

Jag tänker att det försvinner med vattnet, oavsett hur låg temperatur man har.  Tycker inte att det spelar någon roll när man torkar till godis dock.

hemul
12/14/15, 2:16 AM
#8

Tror inte det faktiskt. Kolla här. Färska nypon 1249 mg C och torkade 500 mg.  Det är ju iofs en väsentlig skillnad särskilt med tanke på att de torkade är mycket lättare… Verkar inte vara samma utslag på A-vitamin. Hur som, vitaminerna försvinner inte helt ivf.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11007&lang=sv
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=33436&lang=sv

Sen vet man ju inte. Det där kan ju vara industritorkade nypon, nyponpulver eller vad som helst. Det kanske behandlats oversamt eller genomgått någon annan process också. Behöver ju inte ens vara samma sorts nypon som de färska eller ens från samma land.

Upp till toppen
Annons: