Annons:
Etikett03-katt
Läst 928 ggr
reguri
2015-12-09 11:52

(K) Någon som är bra på matte?

Hej! Jag har köpt hem lite korvar till min ena katt men klarar inte riktigt av att lista ut matten i det hela om jag ska mata på ett 10 dagars schema. Jag har köpt av emmzo:

1kg korv 90% lammkött 10% lammlever
1kg korv 90% viltkött 10% ben

+ lite 100% organ eller 100% kött korvar, samt kommer jag köpa färskt hjärta.

Detta har jag räknat ut i %;

1kg kött
50% kött = 500g
20% hjärta = 200g
5% lever = 50g
10% övriga organ = 100g
15% ben = 150g

per dag - 130g
Kött = 65g
Hjärta = 26g
Lever = 6,5g
Övriga organ = 13g
Ben = 19,5

Så på 10 dagar så är det ju 650g, 260g, 65g, 130g och 195g. 

Lammkorven försökte jag räkna ut:

585g kött + 65g lever = 650g lamm med lever per 10 dagar + 65 g annat kött så är kött + lever avklarat.

Detta ger dock inte så mycket variation i kött så jag hade bara tänkt använda denna korven  var tredje vecka ungifär med separat lever annars…

Efter detta stängde min hjärna av totalt, om vi tar en annan vecka då jag ger lever separat, hur mycket bör jag ge av viltkorven för att komma upp i 195g ben? huvudet gör ont bara jag försöker 🤤

Annons:
MaritaBo
2015-12-09 16:28
#1

Lite krångligt att ta till sig och fortsätta att räkna tycker jag (är ingen matematiker men vet hur det ska vara) så det bästa är att börja helt från början. 

Kan du skriva exakt vad du har så kan jag försöka lägga upp ett "schema" till dig, när jag får lite tid över. 

Ett tips! Använd så rena produkter som möjligt, det blir så mycket enklare då. Även fast ovan är inte så krångligt som det verkar vid första anblicken så är det bra att ha råvarorna var för sig. 

Lammkorven med lever är för mycket lever i eftersom det är lammlever. Det bör inte vara mer än 5 % lammlever pga retinolhalten (A-vitamin) är så högt. Men det går att använda det tex. varannan dag och de andra dagarna ges ingen lever. Ex. om man ger bara lammkorven med levern varannan dag tillsammans med kalcium i form av ben eller ersättning.

reguri
2015-12-10 09:20
#2

#1 Hej! Tack så hemskt mycket!

Jag vill köra på rent, men hon vägrar äta allt som inte är nermalt just nu så jag hade tänkt ta bebissteg 😃 Det 130g där uppe var bara en siffra för att lära mig räkna det lite, jag skaffade hem en våg i går och fick reda på att hon väger 4,7 kg = 140g om dagen ungifär (???)

Jag har + kommer köpa hem (ska och handla snart) 

1kg  90% viltkött 10% ben
1 kg 90% lamm 10% lammlever
1kg oxkött
1kg kalkonkött
1kg kycklinghalsar
500-1kg något kycklingvingar
500g kycklinghjärtan
500g kycklingmage
Och sedan kommer jag köpa en organlåda från ett slakteri nära som brukar ha lamm/hjort/vildsvin lever + njure + lunga + etc etc, så det kommer vara i frysen!

MaritaBo
2015-12-10 14:01
#3

Ok! Ska sätta mig med det lite senare, men det jag menade med rena produkter är att man köper en produkt för sig, som ex. lamm och lammlever för sig så blir det enklare att räkna och dosera. Man ska liksom inte krångla till det för sig. ;)

Jag får också mala och blanda kött med lever för att få i min katt levern. Men han får bitar också förstås. 

Du behöver köpa hem jod också. Tex. Great Earth Kelp. 

Återkommer!🙂

reguri
2015-12-10 16:07
#4

#3 tack tack 😍 Jag var och handlade nu och det blev; 

0,7kg ungnötslever
en hel kyckling
500g kycklingmage
3 grishjärtan (~1,1kg)
ca. 5 kg organlåda utan lever (mest övriga organ, med några lungor och hjärtan också)

sedan kommer min beställning på söndag av 1kg  90% viltkött 10% ben, 1 kg 90% lamm 10% lammlever, 1kg oxkött, 1kg kalkonkött & 1kg kycklinghalsar.

Så i princip samma som jag sa ovan, bara lite andra djurslag! Jag hade tänkt mala allt förutom hjärta (kommer försöka få henne att äta, men om det inte går så maler jag det också), speciellt allt ben då hon vägrar äta det…

Ska läsa på lite om jod! Nu får jag dock ta och äta ur frysen så allt får plats 😂

MaritaBo
2015-12-10 20:47
#5

Skickar dig PM!

Upp till toppen
Annons: