Annons:
Etikett03-katt
Läst 1774 ggr
Volpes
2015-12-07 01:28

omega 3 och 6?

Hur mycket omega 3 och 6 ska en katt ha per dag?

Annons:
MaritaBo
2015-12-07 19:00
#1

Det finns väl lite delade meningar om behovet till katt. Viktigast verkar vara omega 3. Vilket jag ger min katt. Exakt dosering vet jag inte riktigt, utan har gått lite efter feline nutrition. org sidan och räknat på det, när jag gör mina satser.

Tänk på att du måste tillsätta E-vitamin om du ger fisk eller fiskolja.

hemul
2015-12-11 16:33
#2

Kött innehåller tokhöga mänder omega-6 idag beroende på hur djuren utfodras. Om man äter t.ex. fläsk och kyckling eller annan fågel så får vi som  människor i oss mer än vi borde, särskilt med tanke på att omega-3-halten istället är mycket lägre än den borde vara i köttet för det mesta obefintlig.

Nu vet jag noll  och ingenting om katters behov av omegafetter, men äter den som sagt fågel och fläsk tror jag nog den får i sig mer än tillräckligt.

Silvestris
2015-12-11 20:50
#3

Det finns ingen fastställd norm för hur mycket Omega 3 vuxna, friska katter behöver. Till sjuka katter brukar 0,5-2,5% betraktas som lämpligt. För Omega 6 gäller 5,5 g/kg för linolsyra och 0,06 g/kg för arakidonsyra. Omega 6 behöver inte tillsättas när man BARFar. Omega 3 mår nästan alla katter och hundar bra av att få tillskott av.

Volpes
2016-01-21 17:51
#4

Hej. Tänkte ställa en liten annan fråga men tänkte ställa den här i stället för att skapa en ny tråd, hoppas det går bra.

Jag har nu Standardts fiskolja och jag tycker att doseringsmåtten är lite väl "otydliga", eller vad man ska säga. Så jag undrar om det finns en annan uträckning eller liknande som man kan följa?

Upp till toppen
Annons: