Annons:
Etikett03-katt
Läst 1333 ggr
Edhi
12/4/15, 2:24 PM

Överviktig slyngel

Publicerade en fråga på katter iFokus men blev direkterad att fråga er här istället.

Sidan hittar ni här här: http://katter.ifokus.se/discussions/565fe5658e0e741eba004f7a-kan-det-vara-en-brist?discussions-1

Kort sagt har min familj en överviktig ungkatt på ca 8 månader. Förmodligen beror detta på att vi gett felaktig kost då vår veterinär inte tagit med alla aspekter i BARF utfodring.

I dagsläget våra katter för mycket ben, ingen lever och en del hjärta samt höna och mage. Även ägg ibland. Behöver lite tips på hur ett BARF recept kan se ut och vart ni får era råvaror. Vill gärna veta om ni känner någon brist som leder till övervikt.

Tacksam för svar! ❤️

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Annons:
Tossa747
12/4/15, 7:04 PM
#1

Du har fått bra svar i tråden, men vill tillägga en sak: Det går inte att dosera jod efter hur mycket katten väger, det ska doseras efter hur mycket den äter.

I övrigt är det väldigt tråkigt att du fått okej av veterinären att ge en sådan kost men du som ägare har det största ansvaret att se till att din katt får i sig rätt mat. Jag har ingen aning om vart du läst om BARF, eller om du ens har gjort det öht. Att ge bara vitt kött kommer, som flera redan påpekat, ge brister i slutändan.

Att gå efter ett "recept" som du fått på katter iFokus kan också ge brister, eftersom det inte anger hur stor del rött och vitt kött du har.

Men som sagt, du har redan fått bra svar av tex hundochkatt (med undantag för jodet).

FEDIAF har bra tabeller på hur mycket en katt ska ha i sig och livsmedelsverket har info om vad olika kött innehåller, så det är bara att sätta dig och räkna på en bra foderstat. Tills dess tycker jag att du ska ge MUSH, alternativt anlita en foderkonsulant.

MaritaBo
12/5/15, 1:54 AM
#2

#1 Det är riktigt att jod inte tillsätts per kilo katt men jag tror inte att det var det Burmamys menade i den tråden, utan hur man skulle dosera just Djurapotekets kelp. Men jag kanske har fel…. 🤔

500-1000 mcg Jod per kilo kött behöver katten. Så man får räkna lite på det om man ger mindre/gör iordning mindre mängder åt gången. 

Det är bra TS om du kan ge MUSH Vaisto Cat tills du vet lite mer om hur man barfar en katt på rätt sätt. Det ena behöver ju inte heller utesluta det andra. 

I stort sett ser recepten ut som det redan angivits vid inlägget du hänvisar till, med viss variation. 

Viktigt är att få in variation av köttslag (djurslag). Minst 3 djurslag men helst flera. Själv kan jag få in 8-9 djurslag (kyckling, nöt, gris, lamm, älg, hjort , vildsvin, rådjur), men allt beror ju på vad man kan få tag på. Men kan du få in kyckling, nöt, gris, kalkon och lamm i vanliga butiker, så är det en bra början (OBS! Fågel ska vara omörat och övrigt kött ska inte vara rimmat) och fylla på vartefter när du hittar ställen att köpa annat av eller från jägare. Finns också FB sidor där man kan byta, köpa, sälja Barf. 

En bra affär bland Barfare är City Gross, de har mycket som vanliga butiker inte har. 

Lever är ett måste, samt jod enligt ovan. 

För övrigt tror jag det är enklast att svara på frågor vartefter de uppstår. :)

Isvind
12/5/15, 1:31 PM
#3

Det är jättetråkigt att många veterinärer är så okunniga på barf men det är också ditt eget ansvar att läsa på om det innan du utfodrar med det. :/ Sådant här gör mig livrädd för att rekommendera barf åt folk. 

Rekommenderar att du tar kontakt med Sarah Siverman (finns även i detta forum) el. på barfmycat.se & får hjälp utformat efter just din katts behov. Dessutom får ni ta den till en annan vettig veterinär & kolla så inga allvarliga brister uppstått.  

Lycka till.

vallhund
12/5/15, 8:49 PM
#4

Förutom BARFmycat kan du söka på inlägg av  burmamys o Silvestris

Båda duktiga på BARF till katt.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Edhi
12/5/15, 10:04 PM
#5

#1 Tack! Jag har läst en del artiklar om BARF, forum, letat på yotube m.m. Dock har det mest varit om BARF för hund vilket skiljer sig jämfört med BARF för katt. Ska se om jag kan få tag på någon kunnig person som är insatt i ämnet, det verkar behövligt.

#2 Tack för angivelsen av Jod/kg! Vi köpte Bozita till att börja medan vi läser på, men kommer säkert varva det med Mush Vaisto Cat. Citygross finns hos oss och där brukar vi dessutom handla, så det blir bra. 

Varför är det viktig att köttet inte är rimmat/mörat? Är det för att det är behandlat?

#3 Precis. Önskar att man tänkt till en extra gång. Men bättre sent än aldrig. Hoppas att det går att ställa till rätta.

#4 Tack, det ska jag göra!

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


MaritaBo
12/6/15, 12:14 AM
#6

#5 Kyckling brukar vara mörat med salt och då blir saltmängden för hög, likadant är det med rimmat fläsk = för mycket salt. Så det ska vara rena produkter man ger en katt (och hund)utan några tillsatser. Hängmörat går givetvis bra. 

Färsk kyckling brukar inte vara mörat och det finns frysta kycklingvingar som inte heller är mörat. 0,2 g salt är naturligt salt, allt över det är tillsatt.

Annons:
burmamys
12/6/15, 8:07 PM
#7

#2 Precis, jag menade doseringsangivelse för just Djurapotekets kelp! 😊 Och tack för att du bekräftar att mitt rekommenderade recept är okej, och för förtydligandet om rekommendationen för jod! Angående recept så började jag själv barfa genom att följa ett sådant grundrecept, tyckte det var ett bra sätt att komma igång. Jag hoppas ju att så många katter som möjligt ska få förmånen att njuta av en balanserad barfkost, och då känns det viktigt att det finns enkel information att starta på. Tror att en hänvisning till näringsrekommendationer och näringsinnehåll som #1 gav, gör barfandet svårtillgängligt när man som TS vill komma igång och behöver lite vägledning. #4 Tack så mycket! 😊 Lycka till TS, jag tycker det är toppen att du engagerar sig i att ge dina katter bästa möjliga mat! 😊

Volpes
12/15/15, 3:05 AM
#8

Läste att ni skrev om doseringen av Djurapotekets kelp som jag använder mig av och blev lite fundersam. Ska man inte ge den doseringen som står? Ni skriver att man ska ge 500-1000 mcg Jod per kilo kött, så hur mycket mcg innehåller ett doseringsmått som medföljer, eller något annat mått som man kan mäta i? Står inte på burken hur mycket mcg det innehåller.

MaritaBo
12/15/15, 12:24 PM
#9

Precis, så därav ger inte jag Djurapotekets Kelp, för det finns inga tydliga uppgifter om Jodhalten. 

Köper jag kelp/alger så vill jag att det ska stå hur mycket Jod det är så att jag lätt kan räkna ut hur mycket jag ska dosera.

burmamys
12/15/15, 3:07 PM
#10

Tycker också det är lite knepigt att exakt halt inte anges, särskilt då dosangivelsen är så grov, men gillade skarpt att det är organiskt och helt utan tillsatser, så jag sökte på organisk kelp (ascophyllum nodosum, och gjorde en uppskattning utifrån det. Se t ex mitt inlägg #25 i tråden (samma som TS länkar till):

http://katter.ifokus.se/discussions/565fe5658e0e741eba004f7a-kan-det-vara-en-brist?discussions-1

Silvestris
12/16/15, 7:44 PM
#11

1 krm av Djurapotekets Kelp väger 0,8 g vilket innebär att det innehåller 640 mcg jod. Så 1 krm räcker bra till 1 kg kött.

MaritaBo
12/17/15, 11:47 AM
#12

#11 Tack så mycket för infon. Bra att veta. 👍

burmamys
12/17/15, 5:21 PM
#13

#11 Tack så mycket! Ett krm då menar du ett kryddmått, eller hur? Deras doseringsmått som medföljer rymmer 5 ml  vilket ju är mer än ett kryddmått (1 ml).

Annons:
Volpes
12/18/15, 1:13 PM
#14

Oj, ett krm bara, jag har gett min katt alldeles för mycket :O Hoppas verkligen inte att det är farligt :( Men det borde det väll inte vara eftersom den doseringen står på deras burk.

Silvestris
12/18/15, 8:56 PM
#15

#13 Ja, ett krm är 1 ml och måttet som följer med är en tsk dvs. 5 ml. # Ja, deras rekommendation ligger väldigt högt men det krävs mycket för att åstadkomma skada så minska dosen och ta det lugnt.

Kattränaren
1/19/16, 1:04 PM
#16

Jag köper Algbörjes kelp och när jag mailade dom fick jag reda på ett intervall för jodhalten i deras kelp. Eftersom det är en naturlig råvara kan de inte säga exakt hur mycket jod det är i. Så har jag räknat ut hur mycket katterna ska få utifrån min barfröra i torrsubstans, gränsvärden för jod och jodmängd i kelpen :) Tycker att det har fungerat väldigt bra! Känns krångligt med barf innan man har kommit igång ordentligt eftersom det är lite olika saker som man behöver tänka på. Har barfat mina katter i ett år nu och är jättenöjd :D

Upp till toppen
Annons: