Annons:
Etikett02-hund
Läst 892 ggr
Leifsdotra
11/8/15, 11:38 AM

Ge kaninskrov och mage?

Brukar ni ge era hundar kanin, vart får ni tag på det isåfall och hur mycket får ni betala på ett ungefär? Gäller inte hel kanin, utan skalle, skrov och mage.

Annons:
zickan
11/28/15, 4:17 PM
#1

Jag ger inte skalle. Är inte så äkelmagad men ogillar ännu ge huvud inomhus. Funkar om jag har en tomt att låna. Dock har jag aktat just kanin en del. Nojjig över kanintänderna. Men gett större huvuden som tugg. Här hemma får illrarna kanindelar. 
Än så länge har jag köpt på mig ett vuxet köttkanins par. Brukar va 2-250 per kanin. Och tar en kull. Brukar annonsera ut ungarna dock. Har lite svårt att inte ge dom en chans till sällskapshem. Speciellt när det är rasrena, lätthanterliga. 
Men de som blir kvar tar jag bort till foder. 

Känner en del uppfödare som behöver hjälp ta bort lite ungar ibland när det sker en tjuvparning eller får några fel som bettet inte är korrekt. Då brukar det bli rätt billigt med ca 20kr kaninen. De ligger väl då kanske runt max 1 kg. 
Har även turen att en kompis jobbar på en gård där det ibland blir att de måste ta bort djur. I år fick dom en tjuvparningskull.  Tror inte de kan säljas med papper om de inte är helt hundra på vem pappan är. Denna kullen kom direkt efter en annan kull och nått de visste om när den väl kom. Så kompisen fick 5 när de var 3-4 månader gamla. Men kan inte avliva. Så jag får hälften om jag avlivar och styckar. Där kostar det bara tid. Är lite petig att ta till vara även på skinnet. 

Fråpat runt lite på köttkanin/barf grupper på fb efter kanin rens. Men mesta folk vill bli av med är skallar och då har priset legat runt 10:-/styck. Blilligare om man köper fler.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: