Annons:
Etikett03-katt
Läst 1588 ggr
Franz0on
11/1/15, 1:18 AM

Senor?!?!

Hej! Jag har precis börjat med BARF och jag undrar om det går bra med senor som muskelkött? Eller räknas senor som annat?? 
För i så fall undrar jag om jag kan köra varannan dag med kött och senor då jag redan hackat och fryst in portioner med senor till katterna då jag i min dumdristighet var övertygad om att det räknades till muskelkött….

Mvh Franz0on

Annons:
Silvestris
11/1/15, 10:53 PM
#1

Senor är inte kött utan bindväv. De har lågt näringsvärde och bör inte utgöra någon betydande del av kosten.

Caifig
11/2/15, 12:25 AM
#2

Kan tänka mig att det är bra för tänderna att tugga på men inte mycket mer än så tyvärr

Franz0on
11/3/15, 2:00 PM
#3

#1 okej men kan jag ge dem extra kött vid dem portionerna då för att på något vis kompensera bristen av näringsvärdet? Eftersom senorna är nedfrysta i portionspåsar med lever och kött.. Alltså att de får Lever/hjärta, senor SAMT kött (i lagom mängd?)? Det blir ganska stora portioner men de är växande kattungar, 4 mån nu i helgen.

Mvh Franz0on

Caifig
11/3/15, 9:46 PM
#4

Fast ger du extra kött blir det ju mindre mängd lever och hjärta.

Franz0on
11/5/15, 12:24 AM
#5

#4 hur menar du då? att jag ska minska på mängden lever och hjärta eller antar du det? Jag tänkte att eftersom de är kattungar, så är den generella tanken att man ska ge de fri tillgång till mat, d.v.s. om de får lite extra kött och senor är det väl ingen skada skedd? Detta är självklart bara tills de portionerna med senor är slut.

Mvh Franz0on

Caifig
11/5/15, 5:56 AM
#6

Nej jag menar att i nuläget har du en bra balans (antar jag) mellan kött/senor, lever och hjärta och börjar du tillsätta mer kött måste du ge mer hjärta och lever för att balansen inte ska rubbas. Alltså måste du tillsätta både kött, lever och hjärta.

Annons:
hemul
11/12/15, 7:03 PM
#7

Senor, svål och sånt är nog jättenyttigt för hundar precis som för oss även om det inte är fullvärdigt protein. Såg förresten att de sålde på city gross för ett tag sen. såg jättemärkligt ut, ett helt stort paket med bara senor.

Upp till toppen
Annons: