Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1150 ggr
CayKantos
2015-10-19 14:53

(H) Börja BARF:a

Hejhej! Jag ska om CA ett till två år få en liten Aussie hem! Jag undrar då hur man gör med valpen og BARF:ing. Så mina frågor är När kan man börja BARF:a valpen och hur? (Hur går man från valpfoder till BARF:ing?) Är det något man ska tänka på angående valpens mage/tänder, alltså saker den inte kan äta och sånt. Hur ofta utfodrar man och hur mycket? Alltså med t.ex. torrfoder är det vanligt med 2ggr/dag och mängd varierar då väldigt mycket. Låter ni t.ex. benet ni ger som mat ligger framme eller har ni det ute typ två timmar och tar då bort det? Lägg gärna till flera saker man behöver tänka på!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
vallhund
2015-10-19 15:06
#1

Du kan starta härifrån:
http://www.jipotimas.se/zencart/index.php?main_page=page_3
http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_valp.pdf

På min profilsida hittar du flera intressanta/läsvärda länkar i ämnet.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CayKantos
2015-10-19 15:09
#2

Tack! Har redan sett pdf'en och läst men ville oxå ha lite mera från olika personer som har vart genom detta :3

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

MaritaBo
2015-10-20 16:49
#3

Har du tur så kanske din blivande uppfödare Barfar redan sina hundar i kenneln och valparna. Då är det bara att följa uppfödaren råd och lära sig mer (fast det hinner du ju medan du väntar på att det blir dags att köpa valpen). 

Jag skulle vänta någon dag eller så, beroende lite på valpen och sedan bjuda den på smakbitar av rått och sedan ge mer och mer av rå föda. Kan vara lite tidigt att byta rakt av som man kan göra med vissa hundar, men oftast är de äldre då. 

En valp äter som en vuxen, den klarar ben förvånansvärt bra.  Men till en början kan det ju vara bra med mer lättsmälta ben som kyckling och revben. 

En valp utfodrar man oftare, så när du får hem den så äter den förmodligen 4  mål om dagen, sedan plockar man bort 1 mål i taget så det blir till slut 2 mål. Men vissa vuxna hundar, föredrar att äta bara 1 gång om dagen, så det är helt upp till individen. 

Det här med ben är ju lite olika från hund till hund. Mina vill gärna ha lättätna ben och då äter de ganska snart upp dem. Någon gång när de får kraftigare ben så har de kvar dem så länge som jag tycker att det är dags att kasta, beroende helt på intresset för benen.

CayKantos
2015-10-21 08:52
#4

#3 tack för svar mycket hjälp! Dom uppfödare jag har kontakt med BARF:ar tyvärr inte. Så dom kan äta BARF istället för valpfoder? Och menar du då 2-3 dagar efter man fått hem valpen?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Saraosv]
2015-10-21 10:20
#5

Ja, dom kan äta BARF istället för valpfoder. Du får tänka på att låta övergången ta sin tid (det är individuellt hur snabbt kroppen vänjer sig). Hade jag varit du, så hade jag köpt likadant foder som valpen åt hos sin uppfödare och ge det + lite rått vid sidan av. Sedan öka mängden rått och minska mängden valpfoder efterhand. 

Nu har jag inte läst på supermycket om valpar och BARF, men se till och läs om det finns något valpar ska ha extra (tänker spontant på kalcium). :)

MaritaBo
2015-10-21 13:30
#6

#4 Ja, de kan äta Barf i stället för valpfoder (torrfoder). Valpen behöver bara lite mer kalcium än en vuxen hund.  (Finns inget valpfoder i naturen ;) )

Det beror som sagt var på individen dvs. valpen hur fort den känner sig hemma och då kan du börja ge lite smakbitar av rått kött och successivt öka på mängden och byta ut mål mot bara Barf. Till en början bara smakbitar alltså för att se hur magen klarar det.  Men bra om den första tiden får i huvudsak den mat som den är van vid från uppfödaren.

Annons:
CayKantos
2015-10-21 14:20
#7

Så alltså lite extra Ben för kalcium, Finns det Ben som är för, kraftiga/hårda för valpar?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: