Annons:
Etikett02-hund
Läst 3224 ggr
Mathce
2015-10-16 20:18

Kan hundar få för mycket kalk ?

Jag barfar mina hundar ibland. alltså de får någon köttbit då och då istället för Priima färskfoder. Priima färskfoder innehåller inget spannmål, ris, potatis eller annat onyttigt. De är bara kött och vitaminer osv… Det innehåller dock lite för lite kalk. SÅ jag ger benmjöl ibland. 

hanen behöver mer än tiken märker jag, genom att bajset blir lösare. Jag försöker hitta en balans så att bajset aldrig blir för hårt ellr för löst.

Nu läser jag dock att för mycket kalk kan ge benskörhet osv…
Bör jag vara orolig ?

Hanen är unghund 3år, alltid gått på vuxenfoder, aldrig gett valpfoder. Fått färskfoder i lite mer än ett år. 

Tiken är 8år, gått på alla möjliga foder, inte förrän jag tog bort allt spannmål och kolhydrater hittade jag rätt på hennes vikt. Hon har alltid haft problem med vikten, går lätt upp i vikt och blir hungrig om hon inte får mer mat. Grönsaker som utfylldnad funkar till viss del, men blir lösare i magen. Så om jag gett mycket grönsaker har ag även gett mer benmjöl. 

Hanen har haft problem med blodiga diarrer, vetrinären kunde inte hitta något fel. men jag tog bort hög energi foder (carrier) och då blev han mycket bättre och aldrig fått de problemet igen, så jag antog att det var för mycket fett.

Annons:
Tjeja
2015-10-17 22:31
#1

Det låter jättekonstigt att 'för mycket' kalk skulle ge benskörhet..! Nu är jag ingen expert på hundar men för de allra flesta däggdjur är det precis tvärt om! Eftersom huvudmaterialet i skelett är just kalk så är det snarare Brist på kalk som borde ge benskörhet. Så är det i a f definitivt på människor!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vallhund
2015-10-18 23:17
#2

Överflödigt kalk (från ben o äggskal) bajsas ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Caifig
2015-10-19 17:33
#3

Precis som ovanstående skriver är det för lite kalk som kan ge benskörhet. Resten kommer ut med avföringen! För mycket kalk kan dock leda till förstoppning.

MaritaBo
2015-10-20 16:40
#4

Precis som ovan så kan man inte ge för mycket kalk om det är vanlig kalk.  Överskottet bajsas ut och blir det alldeles för mycket så kan de i värsta fall få förstoppning, men inte så himla vanligt. 

Men man ska vara väldigt försiktig med mjölksyrad kalk, det ska bara användas i undantagsfall för den kalken kan man överdosera. Överskottet bajsas inte ut. Nu kommer jag inte ihåg vilka konsekvenser det kan få i övrigt, men det är lugnt så länge man använder sig av ben, äggskal, kalciumkarbonat.

Silvestris
2015-10-22 07:28
#5

Kalk tex. i form av kalciumkarbonat binder fosfor i tarmen vilket utnyttjas vid njursvikt med förhöjda fosfatvärden. Eftersom fosfor är en viktig byggsten till skelettet kan för mycket kalcium orsaka benskörhet eftersom kalciumet hämmar fosfatupptaget och ger fosforbrist.

Mathce
2015-10-22 13:30
#6

Hur vet man om de är kalcium karbonat då

Annons:
Mathce
2015-10-22 13:35
Silvestris
2015-10-22 19:12
#8

#6

Man håller reda på vad man ger hunden för kalktillskott. Sedan är effekten inte unik för kalciumkarbonat utan även andra kalciumföreningar kan ha samma effekt.

Tossa747
2015-11-02 01:38
#9

#1 Det stämmer inte. Samband mellan benskörhet och mycket mjölkdrickande har kunnat påvisas hos människor.

Caifig
2015-11-02 07:25
#10

#9 Jag tvivlar starkt på att det finns studier som visar på att just för mycket kalk leder till benskörhet. Däremot räcker det inte att bara få i sig kalk för att minska risken utan även D-vitamin, motion, rökning, hormoner, ärftlighet etc påverkar.

hemul
2015-11-12 19:07
#11

Är det inte befolkningsstuder där man konstaterat att i norden dricker vi mycket mjölk och har också mycket benskörhet? det är ju också så att vi har lite solljus och många har därför för låga d-vitaminnivåer, särkilt äldre som mest sitter inne, antingen de dricker mjölk eller inte. ett mycket troligare samband.

vallhund
2015-11-12 19:25
#12

#11 Och det har vad med hundar att göra? Nästan alla vuxna hundar är laktosintoleranta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hemul
2015-11-12 22:27
#13

Det har att göra med kopplingen mellan kalk och benskörhet som diskuteras i inläggen ovanför mitt. Däremot har hundars (påstådda) laktosintolerans inget med saken att göra.😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: