Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 2283 ggr
vallhund
10/4/15, 8:52 PM

(K) Byta ut rött kött mot fläsk?

Undrar #4 av: Franz0on

Hej! Jag är intresserad av BARF då det verkade mer ekonomiskt samt många andra fördelar men jag undrar om det går bra att byta ut det röda köttet till fläsk?

http://barf.ifokus.se/discussions/55d711c0ce12c40d710007cd-fardigt-recept-till-katt?discussions-1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Ravynsfair
10/4/15, 9:03 PM
#1

Vet att många BARF:are likt jag själv försöker undvika att använda just fläsk. 

Jag skulle inte se det som en bra idé att göra så. 

*återkommer med mer info*

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

vallhund
10/4/15, 9:11 PM
#2

Jag har ju hund o inte katt, hunden får ofta fläsk, såväl fläskben som grisfötter o tryne.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Caifig
10/4/15, 11:43 PM
#3

I så fall bör väl blod tillsättas för att få mer järn i maten. Hur mycket vet jag dock inte. Varför ska man undvika fläsk? Fett och bra för katten.

MaritaBo
10/5/15, 12:18 AM
#4

Klart att du kan byta ut det mot griskött/fläsk, men tänk på variationen. Minst 3 djurslag under en period av 7-10 dagar. Att bara mata en katt med griskött är således inte bra, men det går ju att variera med det förstås så katten får olika smaker. Sedan kan man också göra blandningar med flera djurslag tex. blanda nöt, gris, lamm, kyckling, vilt osv.

Ravynsfair
10/5/15, 12:41 AM
#5

Ersätta allt rött med fläskkött ger konsekvenser med variationen av djurslag.
Dessutom är det känt att just fläskkött kan ge ledvärk, klåda och inflammationer i kroppen bland annat. 

Jag själv kan inte äta fläsk då den triggar min Fibro något djävulskt och min hund får klåda av alltför stor mängd fläsk.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

MaritaBo
10/5/15, 10:14 AM
#6

Det där är ju olika vad katten (hunden) tål och inte. Men vet att många kattägare utfodrar med griskött utan problem. Givetvis ser man till att variera djurslag.

Jag utfodrar en del med griskött, men har mest vilt. Både hundar och katten.

Annons:
vallhund
10/5/15, 11:54 AM
#7

#5 Du påstår:

"Dessutom är det känt att just fläskkött kan ge ledvärk, klåda och inflammationer i kroppen bland annat. "

Har du källa på det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ravynsfair
10/5/15, 6:51 PM
#8

#7

Jag har inte någon artikel i huvudet just nu men det är ofta jag ser i Barfgruppen på bland annat FB där de avråder en från att använda alltför mycket fläskkött eftersom det är många som får problem av det. 
Så även i kostforum för människor, googlar man fläskkött och ledbesvär/inflammation så kommer det upp mängder med tips om att utesluta just fläskköttet.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

vallhund
10/5/15, 7:13 PM
#9

#8 Du framförde det som ett faktum, jag tänker inte googla för att verifiera dina påståenden.

Vad som skrivs på FB eller i diverse artiklar är ointressant så länge de inte grundar sig på vetenskapliga fakta. Eller är skrivna av personer som jag vet är kunniga på området.

Förra sajtvärden skriver: http://barfmycat.se/vad-ar-barf

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Franz0on
10/6/15, 12:14 PM
#10

Oj! Tacksam för alla svar, jag är helt ny på sidan iFokus samt med fenomenet barf:ing men ja, jag ställde frågan var ur perspektivet "går det att variera med fläsk", inte att totalt byta ut och endast använda fläsk, det blir ju enformigt både smakmässigt och näringsmässigt (kan jag tänka mig utan någon direkt fakta att befästa min på🤐)

Mvh Franz0on

Zepp
10/9/15, 4:45 PM
#11

Grisar föds främst upp på spannmål.. inget som vi eller grisar normalt äter och det ger extra mycket Omega-6!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: