Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 2735 ggr
JoannaLi
2015-09-29 23:42

Grönsaker som bukfylla?

Har en pigg och kry vovve som förhoppningsvis ska börja helbarfas relativt snart. 

Dock en hund vars hull man får vakta ganska noga - och som, såklart, aldrig blir mätt. 

Funderar nu på om det finns några grönsaker jag kan ge, som bukfylla? Tänker alltså inte lägga till det som en del i hans mat "på det sättet", men endast som en känsla av mättnad och tillfredsställelse av att få ha ätit mer/en gång till. Han får lite morot nu och då, som brukar göra honom relativt nöjd, det är därifrån tanken fötts. 

Vad för sorts grönsaker ska jag ge? Hittade en lista på jipotimas om vad de kan ges, men undrade nu lite mer om vad som kan ges i den här situationen. Gärna något som han får tugga lite, som är ganska "luftigt" och som inte påverkar övrig kost överdrivet. 

Jag såg i andra trådar att man gärna ska ångkoka (?) eller i alla fall frysas, gärna mixas också, för att de ska kunna ta upp det ordentligt. Ger en mixad smet lika stor mättnadskänsla som "rena" grönsaker? 

Tips i allmänhet? 

(Tror nog att han i allmänhet kommer bli nöjdare när han får börja äta bl.a. riktiga ben, som han får krossa själv etc, men känns alltid bra att ha en reservplan 🙂)

Annons:
vallhund
2015-09-30 12:17
#1

Förutom råa morötter så kan du ge rå strimlad vitkål o rödkål som bukfylla. En mixad smet bidrar nog inte så mycket till mättnadskänslan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JoannaLi
2015-09-30 17:45
#2

#1 Kan de frysas? Tänkte om jag kunde sätta i ordning lite portionspåsar med bukfylla att ta fram vid behov, eftersom att jag bor i studentkorridor med 7 andra och en mycket liten kyl vill jag inte ta upp alltför mycket plats under långa perioder. 

Hörde att den blir blaskig - funkar den fortfarande som bukfylla?

vallhund
2015-09-30 18:20
#3

Ärligt talat så vet jag inte, du får prova dig fram

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JoannaLi
2015-10-04 20:14
#4

Hur mycket kan jag ge per dag? Förstår att jag ska prova mig fram för att se vad som passar honom, men tänkte om det fanns en "maxgräns"? 

(Gjorde en röra med massa olika grönsaker och frukter på tillsammans lite drygt 5½ kilo, som nu är nerpaketerat, 200g i varje påse. Med tanke på hur Arrak ivrigt slickade hinken när jag hade paketerat allting så var det godkänt :D)

vallhund
2015-10-04 20:39
#5

Vad bra att det blev godkänt! Själv ger jag oftast säsongens grönsaker. På vintern blir det ibland frysta grönsaksblandningar. Jag fuskar oxå med Difro.     

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: