Annons:
Etikett03-katt
Läst 1299 ggr
Urhasten
2015-09-13 17:22

Det gick inte som vi tänkt

När vi köpte vår första kattungehona BARF:ade vi henne med MUSH och gav torrfoder (Origin) för att BARF kosten inte var ett helfoder. Jag fick dock för mig att blandningen inte var det härligaste för magen. När vi hade köpt vår andra kattungehona slutade vi med detta och övergick helt till Origin. 

Sedan läste jag mig till att blötmat (Mjau, oxkött) skulle ha varit det bästa för katter efter BARF, men jag vet inte om jag kan hålla med. Våra katter åt anpassade portioner, ändå rasade de i vikt, tills de såg ranglig ut och kändes mer energilös, samt strosade runt som om de hade orolig mage (rastlös, lät en del, etc). Bajset förvandlades till att lukta lik/död. Hela lägenheten luktade döing. 

Efter lite mer än en månad höll vi på, tills vi lite "akut" fick köpa det "bästa" torrfodret på ICA då katterna flera dagar i rad inte åt tillräckligt av blötmaten. Och man känner sig som den mest pyssligaste, veligaste och komplicerade matte och husse som aldrig verkar hitta vad som är bäst för våra katter. Lite så känns det, att man läser mycket som visar sig kanske tyvärr inte vara det bästa för oss. 

Vi bor mitt i centrum, i en stor etta och försöker anpassa varje rum för att leva upp till kraven som våra katter ställer. Så att BARF:a (komponera ihop en heltäckande kost själv) är tyvärr uteslutet om inte MUSH släpper ett helfoder till katter snart, då våran frys är liten. Vi har därför bestämt att successivt fasa över katterna från ICA-torrisar till Origin igen. Förhoppningsvis återhämtar sig våra kattvänner så gott det går. Får de för mycket kolhydrater får vi helt enkelt installera ännu fler kloträd och platser för att aktivera sig med. Dessutom har vi köpt en PeeWee nu, som jag hoppas att de ska trivas med.

Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av inlägget, men någon har kanske en god tanke att dela med sig av. Just nu känns det lite jobbigt framför allt med kosten, att inte kunna ge dem det optimala.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
MaritaBo
2015-09-16 11:08
#1

Tråkigt att det inte fungerat som tänkt. Men att katterna rasat i vikt kan ju bero på för liten mängd. Alla katter är individer och man bör anpassa portionerna/dagsbehovet till just individen och inte lita sig blint på rekommendationer. 

Kanske övergick du till blötmaten alldeles för fort också, med tanke på magarna.

Hur som helst så kommer Mush nya kattmat att lanseras om drygt en månad, dvs. 1:a november.

Urhasten
2015-09-17 20:10
#2

#1 Åh, då väntar vi med spänning.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Caifig
2015-09-19 20:35
#3

Tyvärr rasade även mina i vikt när de under en längre period enbart fick blötmat. De totalvägrade barf så fick ge mjau. Har nu gått tillbaka till barf och efter två veckor lite drygt känner jag inte ryggkotorna eller höftbenen lika tydligt längre. Torrfoder kommer aldrig innanför min dörr igen så vägrar de barf efter ett tag igen vet jag inte vad jag ska göra! Vom og hundemat har också ett kattfoder som är helfoder.

Urhasten
2015-09-20 19:03
#4

#3 Skulle du vilja hjälpa mig hitta länkar till info om det eller i alla fall hur jag hittar onlinebutiker för köp av det? 

Just nu går vi över mer och mer till Origin, successivt för att magarna inte ska freaka ut fullständigt. Bajset börjar redan lukta bättre, om än illa. De har också blivit betydligt mycket finare i hullet igen. 

Det känns dock väldigt jobbigt att det är just torrfoder och att de upplevs (och är) hungriga väldigt ofta. Torrfoder ger ingen mättnadskänsla överhuvudtaget.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Caifig
2015-09-24 05:50
#5

Googla på vom og kattemat, finns bl.a på hemfoder, foderboxen, zoo.se etc. Nä tyckte mina åt hela tiden när de fick torrfoder. Dåliga i magen var de också.

burmamys
2015-09-25 20:06
#6

Om det inte går att beställa på nätet, brukar de flesta djuraffärer (Arken, Djurmagasinet…) sälja färskfoder!😃 

Dessa nätbutiker tror jag är bra att beställa ifrån:

http://www.foderboxen.se/foderkategori/farskfoder-katt/

http://www.zoo.se/produkter/katt/kattfoder-kattmat/fryst-farskfoder-barf-for-katter.html

Att katterna blev dåliga i magen kan bero på flera saker, men tänk på att för täta eller för snabba foderbyten brukar inte vara bra för magen. Ser också fram emot att testa det nya helfodret från MUSH!

Annons:
Upp till toppen
Annons: