Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2899 ggr
Alwyn
2015-09-12 10:00

Fryst BARF och taurin

Hej, som ni alla säkert vet bryts ju taurin ner i frysen. Hjärta är det organ som de flesta tillsätter för att få en bra taurinhalt men om hjärtat ligger länge i frysen riskerar man alltså ändå att taurin-halten blir låg. Detta tänker de flesta på som ger hemmagjord BARF, men här kommer min fråga:

Hur löser producenterna detta problem i den kommersiella BARFen? Jag tänker främst på VOM korvarna som tydligen ska vara ett helfoder till katter. Jag talade med Mush och de sa att de inte hävdar att deras färskfoder till katt är ett helfoder, detta för att de inte vet säkert hur taurin-halten bryts ner över tid men att de håller på att undersöka saken just nu. Spännande att se vad de kommer fram till! Jag ska ställa samma fråga till VOM men ville kolla här först om någon redan vet svaret?

Hur gör ni som ger hemmagjord BARF? Ger ni kött och organ färskt?

Annons:
Bizi
2015-09-12 15:46
#1

Vad jag vet och läst bryts inte taurin ner. Däremot kan det utsöndras med vätskan när kött tinas därför är det viktigt att även ge köttsaften när man serverar maten…

Bizi
2015-09-12 15:47
#2

Dock innehåller Vom för lite jod o mush släpper ett helfoder till katt den 1/11 tror jag det var.

Alwyn
2015-09-12 16:51
#3

Visst bryts Taurin ner i frysen, det är i alla fall vad jag läst över allt då jag nördat in mig på BARF. Här är en källa som bekräftar detta… http://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra/ Dethär med jodhalten, vad baserar du det på? Jag får leta vidare efter vetenskapliga artiklar om ämnet.

Alwyn
2015-09-12 16:56
#4

Såg en länk om detta med Jod till en Facebookdiskussion, värst vad man missar när man inte har Facebook. Hoppas de åtgärdar felet!

Bizi
2015-09-12 19:48
#5

Den artikeln säger också att man kan koka maten om man tycker det är krångligt med rå mat vilket är lite konstigt då näringsvärdet ändras vid tillagning och katter inte är gjorda för att äta tillagad mat. Korkat nog baserar jag det på Facebook-diskussionen. Sedan är min personliga åsikt att Vom har för dålig köttvariation med tanke på att fodret inte är vitaminiserat.

LinaLj
2015-09-13 17:16
#6

Nu har jag inte så enormt många källor på det här men enligt studien Development and validation of a hydrophilic interaction chromatography–mass spectrometry assay for taurine and methionine in matrices rich in carbohydrates så påverkas inte taurin märkbart av att frysas och tinas. Nu gäller studien iof taurin i blodprov hos människor men jag har svårt att tänka mig att taurin skulle påverkas annorlunda hos andra djurarter.

Även den här artikeln, Proteins and Amino Acids Effect of Processing on Fate of Dietery  [14 C] Taurine in Cats påstår det samma och tillägger att upphettning däremot bryter ner taurin relativt snabbt.

Annons:
Alwyn
2015-09-13 17:46
#7

#6 Att upphettning påverkar bla taurinet visste jag, men oj vad bra om det där med att det skulle degenereras i frysen bara var en myt… Det skulle göra BARF andet såååå mycket lättare! :-) :-) Ska läsa artiklarna, tack!

Alwyn
2015-09-14 11:23
#8

Såg nu detta meddelande på Facebook angående VOM och jod: Vom og Hundemat Sverige den 22 maj När det gäller feedback på lågt jod innehåll i kattemat. Från Vom og Hundemat näringsansvarig Jod är ett viktigt inslag som krävs i mycket små mängder hos djur och jod som finns naturligt hittas i första hand i havet. Hos människa har jodbrist (och efterföljande struma) sedan urminnes tider varit en fråga där de bodde långt från havet och hade tillgång till fisk och skaldjur. Jod läggs till salt, eftersom vi inte har en naturlig stor källa av jod i kosten. De flesta landdjur inte äter fisk och skaldjur och är därmed anpassad till en diet med små mängder jod. Det finns få studier om hur mycket jod är den nedre gränsen för en katt. Jag känner inte till några studier av katt och struma (Jod har endast en funktion, det är en del av thyroxin, brist orsakar sköldkörteln svullna-struma). Det finns vissa rekommendationer av jod tillskott, men de är högre än något som finns naturligt i livsmedel. Kyckling är köttråvara har mest jod, lax endast något mer. Det finns ingen annan naturlig råvara som kommer att bidra med betydligt mer jod i kosten, om du inte tillför torsk eller torskrom. De flesta djur i naturen klarar dig bra utan dessa. Spannmål, frukt och grönsaker kan bidra lite. Mjölkprodukter har mer än jod kyckling, men är inte en naturlig diet för vuxna landlevande djur. Men det är klart att NRC guiden anger en högre jod rekommendation än vad som naturligt finns i ingredienserna, men rekommendationerna är tunna vetenskaplig grund. Vom og Hundemat har på dessa grunder, i samförstånd med fakultet på NMBU, gjort slutsatsen att Kattemat tillgodogör kattens behov på ett fullgott sätt. Vi har dock en kommunikation med svenska Jordbruksverket och kommer givetvis följa deras rekommendationer om de kommer fram till en annorlunda slutsats än vår expertis.

MaritaBo
2015-09-16 11:04
#9

Nej, taurinet bryts inte ner i frysen som man trott tidigare. I alla fall finns det inga belägg för det. 

Tillskott av jod behövs. Då det inte finns tillräckligt av det i vårt kött. Man antar att katter får i sig jod i naturen genom att äta bytesdjurens sköldkörtel. 

Fediafs rekommendationer är 0,13 mg jod för vuxna och 0,18 mg till kattungar per 100 g TS (torrsubstans). Den toxiska gränsen ligger på 1,1 mg så det finns stora marginaler.

Det blir om jag räknat rätt på ett ungefär 1,5 tabl av Great Earth kelp 225 mcg/kg kött.

Alwyn
2015-09-16 12:19
#10

#9 Där ser man, har du någon källa på artiklar/studier kring dethär kring jodhalt och sköldkörtelteorin? Inte för att jag tvivlar utan för att det vore intressant läsning :-)

MaritaBo
2015-09-16 13:02
#11

Tyvärr inte så här på rak arm.

Alwyn
2015-09-16 17:32
#12

Ok är det något du hört eller läst?

MaritaBo
2015-09-17 07:29
#13

Både hört och läst, men var minns jag tyvärr inte. Kanske på Feline Nutrition?

Annons:
Upp till toppen
Annons: