Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 945 ggr
[babels]
2015-09-04 11:20

Ge ben utan köttkvarn

Hej!

Är det någon som vet hur man går tillväga för att dela upp ben utan att använda en köttkvarn? Finns det bra knivar man kan använda istället? Jag vill börja utfodra min hund och katt med BARF, men tycker att en köttkvarn känns lite onödigt att ha.

Annons:
MaritaBo
2015-09-04 11:24
#1

Varför ska du dela ben? Äter de hela ben så är ju det att föredra.

[babels]
2015-09-04 11:33
#2

Jag tror inte att min katt äter hela ben. Sen tänkte jag väl också att t.ex. en hel kycklingvinge är för mycket och jag vill väl helst kunna få plats med alla mat i hennes matskål (för bekvämlighets skull)

burmamys
2015-09-04 12:31
#3

Ledade delar som kycklingvinge är ganska enkelt att bryta isär. Vrid lederna ur led så de lossnar och skär av köttet runtom med vanlig kniv, så brukar jag göra! Om du vill ge lammrevben eller andra långa ben som inte är ledade så måste du såklart såga dem, men sådana ben brukar jag köpa hos kötthandlare (som har såg och kan dela dem i butiken) eller så köper jag lammracks. Dyrt, men då är benen bara 10-12 cm långa. Katterna har inte klagat än iallafall! ;-) Kycklingvinge, kycklingben och kycklinglår är lätt att bryta isär själv!

MaritaBo
2015-09-04 12:59
#4

Äter inte din katt ben så kan du ersätta det med tex benmjöl och blanda det med köttet.

[babels]
2015-09-04 13:19
#5

#4 Ben tror jag att hon äter. Men om jag slänger en hel kycklingvinge till henne så verkar hon inte förstå vad hon ska göra med den. Därför behöver jag ett enkelt sätt att dela upp ben i mindre, mindre bitar.

#3 Tack för tipset! Ska prova det.

jollycox
2015-09-04 16:07
#6

Kycklingvingar går att klippa i med sekatör.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Upp till toppen
Annons: