Annons:
Etikett02-hund
Läst 2037 ggr
Tanjis
8/28/15, 12:28 PM

farligt med köttben m.m?

Jag sitter nu och väntar på att få komma in till veterinären. Igår gav jag mina hundar varsin bit av korevben med brosk för första gången. Min ena hund fick kraftig diarré och nu på morgonen har min andra hund spytt och spytt och spytt och tillslut spydde upp en 1cm broskbit. Vi sitter nu för att få komma in och röntga lilla kippis för att se om hon har några fler broskbitar i magen, om en bit ligger kvar kan den ju ta hål i magen. brosket ska ju vara ett bra kalktillskott(?). Men hur bra är det igentligen med råa köttben med mer? Tycker att man ofta får höra incidenter om liknande situationer som vi är i nu.

  • Redigerat 3/15/22, 9:42 AM av Niklas
Annons:
Lejonhjarta
8/28/15, 12:55 PM
#1

Mina katter får broskben varje dag som kvällsmat, 8 st katter, och ta i trä inget hänt än. Har faktiskt inte hört om någon som fått problem men så klart finns ju undantag alltid. Håller tummen att allt går bra för dig!

vallhund
8/28/15, 4:46 PM
#2

Tråkigt att du o dina hundar råkat så illa ut.

När man skall börja ge köttiga ben till sina hundar så måste deras magar vänja sig successivt med att bryta ner ben. Lämpligtvis börjar man med ben/brosk som inte hunnit förkalkas, så som t ex kycklingvingar, kycklingskrov o halsar. Eller så stora ben så att de inte kan tugga sönder eller svälja avtuggade bitar.

Det rekommenderas oxå att man själv håller i en del av benet så att hunden inte kan tugga av o svälja hela bitar innan hunden vant sig med att äta ben.

Det brukar ta någon/några veckor för hundens mage att ställa om matsmältningsvätskorna så att dessa kan lösa upp även hårdare ben, ttyp revben av nöt o vilt.

Hoppas allt går bra för er!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tanjis
8/28/15, 9:52 PM
#3

#2 ja det gick bra, lillhunden har varit hängig men man vet ju hur man själv är när man spytt massa, det var en benbit kvar i magen men den var påväg ut den naturliga vägen :). Imorgon kommer hon nog vara sitt vanliga kaotiska unghunds jag igen :)

Upp till toppen
Annons: