Annons:
Etikett15-problematik
Läst 1879 ggr
Urhasten
8/13/15, 4:16 PM

Blötmat till katthona

Hej på er. Tidigare har vi fodrat våra två honkatter med Origin torrfoder. Detta kastades i och katterna vart liksom överviktiga. För ungefär 2 veckor sedan har vi gått över till Mjau blötmat (oxkött) för att vi läst till oss kunskapen att det ska vara betydligt mycket bättre för katthälsan. 

Nu har vi dock märkt att våran ena katt (som var något överviktig tidigare) har gått ned i vikt, och för oss känns det drastiskt, med tanke på att det bara gått 2 veckor. Vi har gett väldigt lagom portioner som är uträknat för deras vikt (2% av kroppsvikten), men ändå lämnas mycket kvar och det går inte att tvinga katterna att äta mer förstås. 

Är det här någonting som vi bör oroa oss för? Hon är ca. 1,5 år och är inte underviktig, men har nya kosten positiv effekt eller negativ i längden tror/vet ni? 

Tack på förhand!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
lekandur
8/13/15, 4:46 PM
#1

Vi har också Orijen och byte också till Mjau oxkött dels för att torrfodret är så himla dyrt och för att han kastade i sig torrfodret. Och vår katt blev också smal. Vi upplevde det som att han blev hungrigare. Hoppade upp på diskbänken och ville åt vår mat också. Kunde lixom sno påsen med kyckling som låg på upptining 😂
Han blev lixom inte riktigt mätt av blötmaten. Och pälsen var inte alls lika fin längre under de månaderna! Vi fick för oss att man började känna hans  ryggrad lite väl mycket under tiden vi hade blötmaten trots att han fick mer blötmat än vad han hade fått av torrfodret.
Så vi bytte tillbaka till torrfodret och då blev han bättre i hullet, slutate försöka komma åt vår mat och nu har han slutat kasta i sig maten och det kan faktiskt finnas mat kvar efter en hel dag.

Jag tycker personligen att orijens torrfoder är det allra bästa då det blev en sån hiskelig skillnad!
Kan tänka mig att det blir ännu bättre med barf mat. Men enbart mjau blötmat kan jag inte tänka mig är så positivt i längden baserat på min egna erfarenhet!

Where you invest your love
you invest your life 

Maria
8/13/15, 4:59 PM
#2

Mina katter har alltid ätit Mjau blötfoder och de är helt normalviktiga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
8/14/15, 1:07 PM
#3

Torrfoder är ju väldigt koncentrerat i smaken jämfört med blötfoder så det är inte ovanligt att katter föredrar torrfodret och behöver fasas över till blötfodret (som precis som du skriver absolut är bättre för hälsan då katter har svag törstreflex).  Eller så får ni köpa hem och testa olika blötfoder, med olika smaker, tills ni hittat märken och smaker som katterna gillar. Ni kan också testa att strössla lite krossat torrfoder på blötmaten för att locka dem att äta mer.

2% är lagom portion för stillsamma kastrerade katter, om de inte ens äter upp det så får de i sig för lite mat. Katter ska inte gå ner snabbt i vikt eftersom det kan skada deras lever, max 10% av vikten per månad. 

Lycka till!🙂

Upp till toppen
Annons: