Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 997 ggr
Milliz83
7/21/15, 1:01 AM

%-sats på röror med benmjöl

Jag (=nybörjare) behöver er hjälp! 

Tänker göra BARF röra till mina katter utan riktiga ben, bara med benmjöl. Så hur blir %-satsen då??? Har förstått att det ska vara 10 % av riktiga ben, men när man anv benmjöl så är det 1 tsk /200g kött = blir bara 2,5% när man använder benmjöl??? ……..

( %-satsen jag han använt mig av tidigare är: 7-8% lever, ca 17% hjärta, 60-65% kött och 10% ben. )

Har bara provat göra röra 1 ggn tidigare, varken jag eller den nyköpta köttkvarnen tyckte om att hantera riktiga ben (kycklingvingar). Pojkarna har inte heller varit super imponerade av röran jag gjorde…. Men nu måste de lära sig - jag planerar att fasa ut torrfodret som alltid har stått framme innan.

Annons:
hemul
7/21/15, 5:50 PM
#1

Skulle gissa på att det beror på att benmjöl är torrt, dehydrerat. D.v.s. en viss mängd benmjöl motsvarar en mycket större vikt färska ben. De färska benen man syftar på har väl också kött, fett, senor, benmärg…,  d.v.s. är inte 100% ben.

hemul
7/21/15, 5:52 PM
#2

En sak till kan ju vara att hunden säkert tillgodogör sig större del av benmjölet, mer lättsmält.

Milliz83
7/21/15, 10:22 PM
#3

Hmm jag kan tydligen inte förklara mig ordentligt när jag är trött. *Sorry*

Tack så jätte mycket för att du svarade hemul. Tyvärr var det inte riktigt vad jag ville veta. Fast det du svarade på är dock en annan intressant fråga… 

Vad jag vill veta är hur  %-satsen ser ut när jag använder benmjöl istället för riktiga ben. ?????

Låt oss säga att jag ska göra 1 kg röra. Med den %-satsen jag angav här ovan så blir det 80 g lever, 170 g hjärta, 650 g kött och 100 g ben. Om jag nu vill använda benmjöl istället, ska jag då låtsas att jag har 10% riktiga ben när jag räknar ut hur mycket jag ska ha av varje och sen bara ändra det till rätt mängd benmjöl? Eller hur gör man???

hemul
7/22/15, 1:45 AM
#4

Jaså! Jag skulle låtsas. Annas blir det ju jättekonstigt. Obs att jag vet jättelite om BARF, är här för att lära mig, men rent logiskt…

Upp till toppen
Annons: