Annons:
Etikett02-hund
Läst 2634 ggr
[.Victoria.]
6/27/15, 11:51 AM

Köpa färdigt eller göra egen?

Köper ni fördigt foder från ex foderboxen eller gör ni blandningen själva? Vad tror ni är mer värt? Jag köper färdigt barf eftersom det är enklare för mig plus att jag är orolig för att min hund kan bli sjuk om jag köper kött från affären och blandar själv. Känns som att färdigt inte borde kunna vara skadligt för hunden (har I alla fall inte hänt mig). 

Men vad är billigast? Är det billigare att göra själv kan jag tänka mig att göra det, men med tanke på allt extra jobb är det kanske inte så smart? Är lite kluven. Hur gör ni?

Annons:
[.Victoria.]
6/27/15, 11:54 AM
#1

Vill också tillägga att jag just nu köper färdiga köttbitar och ger köttiga ben vid sidan om, så jag kör inte "klassisk" barfning, men kan absolut tänka mig att ändra detta.

http://www.foderboxen.se/produkter/mush-vaisto-noet-kalkon-lax-maltid-3-kg,461

vallhund
6/27/15, 12:02 PM
#2

På vilket sätt tror du att din hund skulle kunna bli sjuk av kött från affären(under förutsatt att du bor i Sverige)? Jag blandar själv eftersom jag vill veta vilka råvaror hunden får i sig, dessutom blir det billigare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[.Victoria.]
6/27/15, 12:08 PM
#3

#2 Har läst online att hunden kan bli väldigt sjuk av rått kött, men vet inte om det stämmer. Tycker själv inte risken vore så stor om man bara ger svenskt kött. Är det en myt? Jag är dålig på barf fast jag ger det till min hund eftersom jag alltid köper färdigt och då har jag inte så bra koll på vad man ska ge osv. Tar det lång tid att fixa själv samt måste man berika med något? Är det billigare? Tycker inte det blir så fasligt dyrt att köpa färdigt eftersom min hund är liten men självklart vill jag spara så mycket pengar som möjligt.

wesdi
6/29/15, 8:27 AM
#4

😉Men vad tror du "färdig" BARF består av då? Det är ju rått malt kött mm.

Men det gäller att ha vissa grundläggande kunskaper i BARF för att kunna få till en balanserad diet. Känner du dig osäker på det, är det bättre att ge färskfoder eller färdig BARF under tiden du läser på.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Wenniz
7/1/15, 8:52 AM
#5

För mig blir det absolut billigast att göra egen BARF, köper de saker från Foderboxen som jag inte får tag på i våra lokala affärer. Min valp äter dock "min egna barfmat" och Mush bullarna. 🙂

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
hemul
7/1/15, 1:25 PM
#6

Fast det där med svenskt kött… Fuskar de med märkningen av köttfärsen och säljer häst och åsna som oxfilé så är det väl troligt att det fuskas med ursprungsmärkningen också.

Har funderat över att  man aldrig ser polskt kött i diskarna. De producerar ju massor med med billigt griskött i vidriga anläggningar. Vore märkligt om det inte hittade hit. Men det är kanske det man äter på lunchrestauranger och på institutioner. Och i korven. Urrrk. 🤫

Annons:
VildaVittra
7/1/15, 2:17 PM
#7

#6 Jag har faktiskt jobbat på en bondgård i Polen och de grisarna hade det strålande (ekobonde). Så dra inte alla polacker över en kam, det finns ett lika stort spann där som här, dock har de en god ursäkt till att standarden är lägre då det är galet fattigt i det landet, skulle de inte producera billig mat skulle folket inte ha råd att äta alls. I Danmark handlar det istället om att stoppa så mycket pengar i fickan som möjligt. 

Står man och är tvungen att välja mellan en dansk fläskfilé och en polsk, skulle jag ta den polska alla gånger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
7/2/15, 5:17 PM
#8

Jag drog väl inte alla polacker över en kam? Att det finns bra uppfödning gör väl inte att de enorma uppfödningsanläggningarna försvinner.

Syftet med med mitt inlägg var att påtala att med allt fusk i livsmedelsbranchen så kan man nog inte vara hundra på att det är svenskt bara för att det står att det är det.

[.Victoria.]
7/3/15, 9:28 PM
#9

Tänker på att I danmark ex har man massor med antibiotika I köttet, ingeting jag vill ge min hund. Sen tycker jag det verkar jobbigt att hålla koll på allt hunden ska ha I sig, om man måste berika med ngt extra osv.

Upp till toppen
Annons: