Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 1554 ggr
[spetsen]
2015-06-17 12:40

Matschema

Hej! Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig lägga upp ett matschema för min mops. Hon väger 5,9 kg men måste äta för 5 kg (100g) för att inte bli superfet.

Jag tänker typ ett schema som täcker vad hon behöver få i sig varje dag. 

ex;
måndag: 80 g kyckling, 15g ben etc etc (nu skrev jag bara så för att man ska förstå, vet som sagt inte hur jag ska dela upp allt på en dag). 

Det skulle uppskattas jättemycket, har försökt klura ut det här hur länge som helst, men lyckas inte (dåliga matteskills) :P

Annons:
vallhund
2015-06-17 14:18
#1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[spetsen]
2015-06-17 14:21
#2

Åh, tack! :D

[spetsen]
2015-06-17 14:48
#3

Märkte nu att det inte står något om inälvor? Det är att räkna ut hur mycket av varje hon ska ha där som är svårt. Samma med hur mycket ben

VildaVittra
2015-06-17 16:19
#4

#3 Det står: "RKB är t ex skrov av vilt, nöt, lamm, kanin, kyckling, kalkon, eller annat djur. Benmängden kan vara 20-50% och kött 50-80%." "Köttmåltiderna kan t ex bestå av 30-50% gröt, 25%-30% kött och 20-30% grönt, ägg, lever, mm."

Det du ska hålla koll på är lever, olika leversorter innehåller olika mängd näringsämnen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[spetsen]
2015-06-17 17:24
#5

Jo, men jag har ju ingen aning om hur mycket jag ska ge min hund. Det är det jag behöver hjälp med, för jag är värdelös på att räkna procent.

VildaVittra
2015-06-17 17:42
#6

#5 Tänk så här då, att du har en hel kyckling framför dig och en kycklinglever, där har du perfekta proportioner mellan de olika delarna. 

Hur mycket man ska ge hunden beror på aktivitetsnivå och grundförbränning, så håll koll på hundens vikt, går den upp har den fått för mycket, går den ner har den fått för lite. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[spetsen]
2015-06-17 18:50
#7

Fick hjälp av barfkompisar, fick ut att hon skulle få ca: 

75-80 g muskelkött

10-15g ben

5g inälvor

5g lever :)

Men jag kommer inte på några inälvor. varje gång jag försöker komma på börjar jag tänka på lungor och hjärta men det är ju muskelkött x)

VildaVittra
2015-06-17 18:54
#8

Finns massor som njurar, mjälte, bukspottskörteln, lever osv. Hjärta är muskelkött snarare än inälvor. Men det som är viktigt är just levern, resten kan man ge efter tillgång.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: