Annons:
Etikett02-hund
Läst 1847 ggr
herbhexan
6/11/15, 1:22 PM

Vad på kycklingen kan en hund äta?

Hej!
I morgon ska jag slakta 5 st tuppar/hönor som är upp till 1½ år. Nu är frågan vad hundarna kan äta på dem. Fötterna? Ska man då klippa av klorna eller klarar de att äta dem med? Huvuden? Vilka av inälvorna kan man ge. Mage och tarmar borde väll kastas?
De äter idag Fodax (rått fryst fullfoder) som huvudföda, men är vana vid både märgben av nöt, kycklingvingar och råa grisknorrar. Hundarna är en medelstor (strax över 20 kg) och en stor (strax under 40 kg)

Annons:
Stormvindh
6/11/15, 5:48 PM
#1

Fötterna går absolut att ge! Du får avgöra själv om du känner att du vill/behöver klippa av klorna, då det är lite olika hur olika gör :) Ang inälvor och liknande tror jag med att du kan strunta i tarmarna men kycklingmage är absolut inget problem, det säljs ju även i affär ;) Huvud vet jag inte riktigt hur man ger, men gissar att det inte är någon fara. Är tyvärr ingen expert själv, haha :)

Medarbetare på Vallhundar

vallhund
6/11/15, 8:04 PM
#2

Jag skulle ge rubbet, huvud, oklippta fötter samt allt inkråm. Om du inte tillagar dom hela utan tar av t ex filéerna så är skrovet mums mums, liksom vingarna, inte så mycket kött på dem ändå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
6/11/15, 9:07 PM
#3

Jag skulle ge dom hela till hundarna, så blir det aktivering också när dom får spotta ut fjädrar. Det enda dom inte äter är gallan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katti
6/12/15, 12:22 AM
#4

Jag skulle också ge hela! Mina får hela kaniner och det är inga som helst problem 🙂. En gång för många år sedan hade jag en hund som så fort tillfälle gavs självbarfade sig med mina hönor. Det var inget jag gillade på den tiden, men hon tog definitivt ingen skada. Till skillnad från de drabbade hönorna då…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

herbhexan
6/12/15, 4:18 PM
#5

Tack för era svar. Meningen med slakten var att vi skulle dela på maten så att ge dem hela gick bort. Dessutom så bor jag i lägenhet och att ge hundarna kyckling med fjädrar och allt inne är inte lockande. 😃
Så förmiddagen gick åt till att få de fina fåglarna fjäderfria. Vingarna skars av till hundarna och jag plockade dem lite slarvigt, halsarna, det mesta av inälvorna, huvuden och fötter är nu packade i lagom godispåsar. Själv snodde jag åt mig 5 fina kroppar som blir många middagar till mig. 

Hundarna är som sagt vana att äta saker jag köper i butik, men det verkar som att det här var lite för magstarkt för min stackars Kelpie. Han tyckte inte att man kunde äta så levande föda. Bjöd på allt, men han ratade det. Ville inte änns ha lever eller hjärta. 
Stora hunden har helt klart en annan filosofi. Vad jag än stack fram så sa han "MUMS". Lite fundersam när det kom ett huvud. Men det var mest "undrar hur man äter det här på bästa sätt". 
Så det slutade med att den lilla kräsna saken fick ett märgben att gnaga på och det försvarades högljutt, något han inte gör i vanliga fall, men den stackaren var nog rädd för att jag skulle byta ut den mot något äckligt nästan halvlevande.

Upp till toppen
Annons: