Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1080 ggr
Boston123
6/5/15, 8:28 AM

Ska börja med Barf!

Jag har efter många om och men bestämt mig för att börja Barfa min hund. Han väger 28 kg och är 2 år. Han kommer att muskla på sig med åldern så hans slutvikt lär ligga på ca 31 kg.

Jag har tänkt använda mig av Emmzos köttkross då jag känner att det är lättast nu i början iaf. De har ett par varianter med 10% ben i sig. Är det någon som provat dessa? Känner att jag då får en stor del av hans benmängd, sedan kommer jag lägga till tugg för att fylla upp resten.

Jag har tänkt köpa kycklinglever i korv från Emmzo också. Jag har räknat att han ska ha 350 gr lever på 10 dagar då han  ska äta 700 gr mat om dagen. Är det okej att skiva en sådan korv på 500 gr i fem lika delar och sedan ge 100 gr var tredje dag och 50 gr en dag under 10 dagar? Samma sak med de andra inälvorna?

Köpte hem tugg från citygross igår, grisfötter, grissvans, oxsvans och fläskben följde med hem. Något speciellt jag bör veta om detta? Grissvans fick han igår och det tyckte han om :)

Tacksam för svar!

Annons:
vallhund
6/5/15, 9:36 AM
#1

Låter som en bra start. Själv köper jag kycklinglever/mage/hjärta på Willys eller andra affärer i invandrigstäta områden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Boston123
6/5/15, 10:13 AM
#2

Ska jag tänka på något innan jag ger de olika sorternas ben som jag köpt?

Stormvindh
6/5/15, 6:43 PM
#3

#2 Fläskben kan vara ganska hårda ben, beror lite på just vad man köpt olika gånger då det är olika i varje förpackning. Inte alla hundar som klarar/bör äta hela benet. Om jag känner/ser redan innan jag ger min tjej fläskbenet att det är väldigt hårt, så brukar jag se till att ta bort den "sista benbiten" då jag är lite nojig över hennes tänder i och med att jag tror hon har skadat en tand just pga för hårt ben. Så då tycker jag det är bättre att vara på den säkra sidan :) resten av vad du köpt tror jag inte är någon fara, har inte gett grisfötter eller svans själv då jag tycker det ser så läskigt ut ;)

Medarbetare på Vallhundar

Boston123
6/6/15, 10:31 AM
#4

Just fläskbenen ångrade jag också efter att ha öppnat förpackningen ;) Tar inga chanser här inte. Har tur som har en jättebra återförsäljare av Emmzo och kan ta in allt gotte de har. Dessutom med hemleverans! 

Något speciellt ni tycker att jag ska beställa från Emmzo i tuggväg? :) Till en nybörjarhund.

Idag ska han få smaka oxsvans med mycket kött på. Blir nog mest att gnaga på benet så länge han sköter sig. Han är ganska glupsk så man får ha koll så att han faktiskt tuggar på benen innan han sväljer dem ;)

Stormvindh
6/6/15, 11:20 AM
#5

#4 Kalkonhals är väldigt populärt här hemma! Dock är dom ju ganska stora, men relativt lättuggade vad jag vet :) i annat fall funkar kycklinghals med, dom är ju betydligt mindre och också goda enligt min tjej ;) Revben tycker jag med är bra "första tugg" då revben är mjukare ben och därmed inte farligt om dom tuggar sönder eller äter upp det helt :) (min tik äter mer eller mindre upp allt) Lammrevben tror jag är mjukast om jag inte har helt fel… Lamm över huvudtaget är det godaste Storm vet ;) ger också oxsvans förresten, och det äter hon också hela :)

Medarbetare på Vallhundar

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: