Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1705 ggr
[Trollbjörken]
2015-06-01 22:46

Börja med barf

Jag har länge funderat på att börja med barf, och har nu fått en lista över hur mycket av varje mina hundar ska ha, vilken sort osv för att få i sig allt de behöver (kan visa listan längre ner så kan ni "barferfarna" säga vad ni tycker om den då jag sjlv inte kan någonting om barf…) Saken är den att jag fortfarande är osäker på om de verkligen får i sig allt de behöver…(väldigt mammig när det gäller mina hundar och deras hälsa) Jag vill byta till barf då jag tycker att det är en mycket bättre variation än torrfoder, vem vill äta samma kulor varje dag lixom? Men jag har fått för mig att de behöver mer grönsaker….får de verkligen i sig allt de behöver i fiberväg, vitaminer, mineraler osv? Funderar 

Ni får gärna bifoga länkar om barfning osv som ni tycker är bra och läsvärda!

Enligt killen som gjorde listan åt mig ska mina hundar ha:

Chinese crestedtik på 2 år:
Måndag: 100g basic grismix (griskött, ben, hjärta, lever, njure, brosk, sallad, gurka, camelinaolja.)
Tisdag: 100g Basic laxmix (norsk lax (med ben), sallad, gurka, camelinaolja.)
Onsdag: 100 g basic kalkonmix (kalkon (kött, brosk, ben), sallad, gurka, camelinaolja.)
Torsdag: 100g basic viltmix (ren (kött, ben, brosk, lunga, njure, lever, hjärta), sallad, gurka, camelinaolja.)
Fredag: 50g basic malda kycklingryggar och kycklingvingar och 50g basic kycklingorganmix (hittar inte ryggar och vingar i sortimentet…vad kan det bytas ut emot? muskelmage, lever, hjärta).
Lördag: 100g basic nötvom
Söndag: 100g gris-nöt (gris 80 % (kött, lungor, luftstrupe), nöt 20 % (kött, senor, lungor).

Överviktig kastrerad blandrashane på 18 kg, vill ha ner honom till 15-16kg
Måndag: 300g basic kycklingmix (kyckling (kött, brosk, ben, muskelmage, hjärta, lever), sallad, gurka, ägg, camelinaolja.)
Tisdag: 300g basic laxmix (norsk lax (med ben), sallad, gurka, camelinaolja.)
Onsdag: 300g basic ren med ben (renben, kött, lunga, brosk, lever).
Torsdag: 300g basic viltmix (renkött, ben, brosk, lunga, njure, lever, hjärta, sallad, gurka, camelinaolja.)
Fredag: 150g malda kycklingryggar+vingar, 150g kycklingorgan (hittar inte ryggar och vingar i sortimentet…vad kan det bytas ut emot? muskelmage, lever, hjärta).
Lördag: 300g basic nötvom
Söndag: 300g basic ren med ben (renben, kött, lunga, brosk, lever).

Vad tillför gurka och sallad för näringsämnen, är det inte bara typ vatten? Ja som ni ser är det många frågor och funderingar, men man vill ju att allt ska bli bra för sina vänner…:)

Annons:
[Trollbjörken]
2015-06-01 22:46
#1

Allt är från mush

vallhund
2015-06-02 02:53
#2

Jag har barfat mina hundar i cirkus 20 år o har ingen aning om vad camelinaolja är för något. Mig veterligen behöver hundar inte äta sallad, gurka eller andra grönsaker. En hel del grönsaker, frukt osv kan hundens mag/tarmsystem inte spjälka om de är råa.

Du verkar ha stött på en övernitisk foderförsäljare. Man behöver inte vara ett geni för att barfa, däremot bör man ha grundläggande kunskaper i hundens näringsfysiologi.
Varför ge hunden malda ben? Bättre nytta gör de för hundens tänder om de ges omalda. På min profilsida hittar du en del länkar om barf.

http://barf.ifokus.se/users/4d71226ab9cb4620e90338df-vallhund hittar du en hel del länkar om råutfodring av hund. Diverse ( läs de flesta) ingredienserna i barf är billigare i dagligvaruhandeln än i zooaffärer.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Silvestris
2015-06-03 09:03
#3

Camelinaolja är en vegetabilisk olja som är rik på E-vitamin.

Upp till toppen
Annons: