Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 5338 ggr
FeliciaS
2015-05-15 10:40

Göra eget färskfoder?

Hej!

Är det någon som har gjort eget färskfoder till sin hund? Jag har inte hittat något färskfoder som uppfyller mina "krav" på innehåll, ursprung och portionsstorlek och tänkte därför göra eget. Hur ska jag tänka angående proportionerna av muskelkött och inälvor? Vilka inälvor ska jag ta med förutom lever? I övrigt tänkte jag ha med nöt, lamm och vilt eller fågel beroende på vad jag hittar. Ska proportionerna mellan dessa vara 1/3 av varje eller går det bra om det är mer av något? Det kommer inte heller vara ben i utan jag kommer använda äggskalspulver. Tänkte även ha i äggula.

Kom gärna med lite tankar och förslag!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
VildaVittra
2015-05-15 10:54
#1

När man gör eget så kallas det istället för barf. 

Vilka inälvor du ska ha med? Alla du kan få tag på. Njurar, tarmar (fjälster) och hjärtan är lätta att hitta, däremot är det svårare att hitta lungor, mjälte o.s.v 

Varför vill du inte ha ben i? Tandhälsan ökar nämligen om hunden får ben att gnaga på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

FeliciaS
2015-05-15 18:29
#2

#1 Okej!

Jag tänkte ta det jag får tag i, köper från en gård som har det mesta. Hur många olika sorter ska man ha för att vara säker på att hunden får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler? 

Jag är osäker på om maskinen klarar av att krossa benen tillräckligt fint. Hon petar antingen ut benbitarna ur färskfodret eller så spyr hon upp maten om det är stora bitar (större än ett par mm). Men hon har ben att gnaga på under uppsikt vid sidan av, inte i maten bara.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

VildaVittra
2015-05-15 19:03
#3

#2 Det som är viktigast att hålla koll på är så att hunden inte får för mycket lever. Olika leversorter innehåller olika halter av A-vitamin, i övrigt brukar resten gå av sig självt om man varierar mycket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaritaBo
2015-05-16 21:35
#4

Minst 3 djurslag under en period av 7-10 dagar. Gör du färdig Barf så ska det bestå av ca 10 % ben eller ersättning för ben (äggskalspulver, benmjöl, kalciumkarbonat).  Ben/kalcium kan ökas/minskas efter individen. Lever ska man ha 5 -10 % av. Ex. lammlever som har ett högt retinolvärde (A-vitamin) har man i 5 %, nöt lever, kycklinglever 8-10 %. Sedan kan man ha i tex. njure när man får tag i det. Men det anses inte lika viktigt som lever.

Resten ska bestå av ex. kött, lunga, tunga, vom, fett, hjärta osv. Man kan också ha i lite grönsaker gärna ångkokta eller lätt kokta och mixade så att hunden lättare kan ta upp näringen. Man hjälper alltså till att spjälka det. (Man brukar ge rått om det ska vara bara som bukfylla). Äggula någon gång i veckan är en vitaminboost.

Laxolja/fiskolja kan man ge som tillskott.

Upp till toppen
Annons: