Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1366 ggr
Mapel
2015-05-03 23:28

Mängd mat

Hej. 

Jag håller på och forskar lite om barf då jag är väldigt intresserad av att börja, men väldigt mkt för feg än så länge. Så sitter och läser igenom allt jag kan komma över för tillfället. Men det jag funderar på just nu är mängden. Tittade på jipotimas matschema och där står det en guide för hund på 30 kg men jag fattar inte. Är detta per dag? Det är ju i så fall helt fruktansvärt mkt! Hunden kan ju omöjligt äta nästan 2 kg på en dag? Eller? 

Vår hund modell större på ca 25 kg äter just nu 500 g färskfoder per dag så om detta stämmer kommer han ju äta 3 gånger mer! Eller är det kanske så för att färskfoder är väldigt komprimerat rent näringsmässigt? 

Ungefär hur mycket mat får era hundar i gram per dag? Jag måste ju ha någonting att gå utifrån för att kunna räkna ut lite procentsatser tänker jag. 

Känner mig hopplöst förvirrad i denna djungel! Hoppas nån kan hjälpa mig :)

Annons:
VildaVittra
2015-05-03 23:41
#1

Det är 900 gram RKB eller 900 gram kött och grönsaker, inte sammanlagt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mapel
2015-05-03 23:42
#2

Nämen! Nu fick jag precis en snilleblixt! Det ska ju vara 2-3 % av kroppsvikten ju! Får skylla på att det är sent  ;) 

Så 2 % av 25 kg blir ju då 500 g! Så han ska alltså äta samma mängd per dag. 

Så vad är det som står på jipotimas sida??

Mapel
2015-05-03 23:44
#3

#1 Aha! Då förstår jag! Ja det låter ju lite mer rimligt. 

Men ytterst märkligt sätt att skriva det på måste jag säga.

vallhund
2015-05-04 00:47
#4

% av kroppsvikten är en ganska missvisande regel då olika raser har olika kroppar, om du tittar på t ex en AST på sisådär 25 kg så brukar 1 kg vara lagom jämfört med min vallis på 20 kg som behöver drygt 700 för att inte rasa i vikt, han är en sådan där som energin bara sprutar ur öronen på, de AST jag syftar på arbetar o tränas hårt inom t ex bruks.

Muskelhundar heter ju just det för att de sätter muskler på annorlunda än t ex vallisar eller vinthundar.

Man brukar också inte räkna med vikten på själva benen eftersom de i sig inte innehåller så mycket näring.

Viktigaste måttet är att känna på hullet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Stormvindh
2015-05-04 09:52
#5

Min tik väger ungefär 19 kg och henne ger jag ca 380 gram om dagen. Dock väger jag inte maten utan höftar lite på hur mycket jag ska ge och tittar som #4 säger främst på hullet. Tycker hon har varit nååågot rund så har därför försökt att ge henne lite mindre än detta. Är ny på barf med så håller på att hitta en balans på just den punkten :)

Medarbetare på Vallhundar

Mapel
2015-05-04 10:23
#6

#4 # 5 tack för tips. Absolut är det individuellt. Ingen av mina hundar äter vad de "ska" enligt fodertabellerna, vet inte ens vad min lilla får i g då vi enbart går på hull, den stora äter en voh korv per dag så därför vet jag exakt mått på honom ;) men eftersom jipotimas hade så himla konstig tabell så att det såg ut som om hunden skulle ha 2 kg blev jag lite förvirrad och trodde att barf kanske inte va lika näringstätt som ex färskfoder! Jag brukar alltid utgå från ca det rekommenderade och sedan anpassa utifrån hur mina hundar ser ut på det :) men är det samma näringstäthet så kommer jag försöka med att ge de samma mängd som de får nu fast i form av barf och så får jag anpassa senare :) #5 det blir ju alltså 2% då. Men jag är lite konfunderad.., jag har två väldigt aktiva hundar, den ena är aktiv sökhund den andra aktiv agilityhund men båda äter inte ner än 2%! Sheltien äter nästan bara 1,5 %!! Får de mer blir de tjocka. Visst får de godis, främst kokt hjärta el lever men är inga gigantiska mängder, terven får nog lite mer,! Men känns konstigt stt de inte behöver mer mat!

Annons:
Nalidja
2015-05-04 10:56
#7

Min Sheltie ska ha ca 230 gram varje dag, men han äter ca 150-160 gram varje dag och fastän jag ger honom så mycket mindre så går han inte ned i vikt.. Han är lite rund och jag tycker han är en rätt så aktiv hund så jag tycker också det är märkligt att han inte kan äta mer än så.

Mapel
2015-05-04 11:18
#8

#7 ja visst är det konstigt! Undrar om det är så att det är räknat för hur normhunden faktiskt ser ut idag, alltså för tjock…. Men ändå märkligt! Icke aktiva hundar borde ju rulla fram om de följer rekommenderad dos! Eller så är våra hundars matsmältningssystem störda haha ;)

Nalidja
2015-05-04 11:44
#9

#8 Så kan det absolut vara! Så att följa rekommenderad dos slutade jag med för länge sen 😂 Sheltien har kanske väldigt lätt att lägga på sig, för min är det omöjligt att få ner i vikt!

MaritaBo
2015-05-04 14:03
#10

Man brukar rekommendera 2 % av hundens vikt, men man får justera uppåt eller nedåt efter den hund man har. Men man har något att utgå ifrån.

Shelties (har haft många) har en benägenhet att lägga på sig lätt så oftast får man ligga lite under rekommendationerna för att de inte ska rulla fram.

Mapel
2015-05-04 22:14
#11

#10 ja än så länge har jag enbart behövt justera neråt. :) det är då sheltie. Terv och pom :) men särskilt sheltien har ju helt klart lätt att lägga på sig :)

Upp till toppen
Annons: