Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 3302 ggr
Ceratico
5/2/15, 1:22 AM

Jod

Det här med jod. Det verkar vara väldigt blandade meningar gällande detta - vissa ger tillskott medan andra anser att de får i sig det via maten. Hur är det egentligen?

Annons:
AnneN
5/2/15, 2:40 AM
#1

Beror väl på vad och hur mycket man ger djuren och även det individuella behovet, men jag tror att om man ger rätt mängd av mat som innehåller jod så behöver man inte ge extra tillskott. Vargar, vildhundar, kattdjur, mm äter ju inte några kosttillskott och klarar sig bra på den naturliga kosten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MaritaBo
5/2/15, 11:29 AM
#2

Kött innehåller inte tillräckligt med jod, så man bör ge tillskott.

MaritaBo
5/2/15, 11:38 AM
#3

I naturen så äter ofta djuren upp sköldkörteln på sina byten och det är jodrikt.

AnneN
5/2/15, 11:55 AM
#4

Bland annat en del fisk och äggula verkar innehålla en hel del jod, hittade en lista över livsmedel som innehåller jod.

http://matkalkyl.se/naringsamnen53.php

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MaritaBo
5/2/15, 12:18 PM
#5

Jo men man får räkna om det till torrsubstans. En katt behöver 0.13 mg (130 mcg) per 100 g torrsubstans. En hund 0,11 (110 mcg) per 100 g TS. 

Äggula 100 g (AF) innehåller 120 mcg. En äggula väger ca 21 g så det behövs nästan 5 st äggulor per dag för att få ihop 120 mcg.

Fisk är inte alltid så lämpligt att ge till katter om man inte ger E-vitamin också.

Så enklast och för att säkerställa jodbehovet är att tillsätta jod i form av alger eller mineralsalt.

AnneN
5/2/15, 12:32 PM
#6

#5 Varför räkna om till torrsubstans då man ger det rått?

Och ingenstans i TS inlägg kan jag se att det handlar om just katter så jag talar om djur i allmänhet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
MaritaBo
5/2/15, 12:56 PM
#7

Som du ser så skrev jag om både hund och katt i mitt inlägg ( En katt behöver 0.13 mg (130 mcg) per 100 g torrsubstans. En hund 0,11 (110 mcg) per 100 g TS. )

Man brukar räkna om till torrsubstans för att se om det innehåller det en katt respektive hund behöver enligt tex. tabeller från FEDIAF, som anges i TS.

AnneN
5/2/15, 1:15 PM
#8

#7 Aha, då förstår jag 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: