Annons:
Etikett02-hund
Läst 956 ggr
ulrica.t
4/21/15, 6:14 PM

Barf till valp på 3-4 veckor

Hej,

Jag har valpar hemma och tänkte börja med färskfoder VoH alternativt Mush barf till dem direkt vid avvänjningen, alltså runt 4 veckors ålder. Första veckan tänkte jag köra det vanliga med mald nötfärs och ev äggula. 

Så min fundering eftersom jag är ganska ny på detta och trots att jag läst hur mkt som helst hittar jag inget om hur man gör med valpar som är yngre än 8 veckor. 

Kan valpar äta mat med ben i vid så liten ålder? Smälter deras magar det bra?

Läste dessutom någonstans att VoH mat anpassat för valpar inte är ett fullgott foder och att man skulle komplettera med annat.  (vad framgick inte) Stämmer detta?

Egentligen lutar det nog mest åt Mush. Tycker det märket verkar bra och de påstår ju iaf att deras produkter kommer från bra djurfarmer.  Några erfarenheter av detta foder? Räcker det för valpen att äta deras valpfoder?

Vore jätte tacksam om något proffs kunde svara på mina funderingar. 

Ulrica

Annons:
AnnaKarin
4/21/15, 6:24 PM
#1

Jag ger VoH och börjar direkt med det. Senaste kullen började att äta vid fyra veckor, förra något tidigare. Inga problem med magarna, alla äter med god aptit.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Katti
4/24/15, 10:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#2

Jag ger mina valpar färs, ägg och färskfoder från 4 veckors ålder (skulle jag ha en kull där valparna inte är runda om magen skulle jag börja tidigare - men det har aldrig hänt 😉). Jag blandar friskt mellan de sorter som finns (utan eller med bara mycket lite kolhydrater). Tror absolut att variation är bra även för valpar!

Från ungefär fem veckors ålder får valparna även t ex broskben, kycklingvingar och kalkonskrov. De brukar också få större delar, som t ex hela huvuden, som de kan plocka godbitar från! Bitar utan ben, som t ex hjärta, får de också och det uppskattas mycket!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: