Annons:
Etikett02-hund
Läst 1241 ggr
Nova1234
2015-04-05 16:29

Barfa min york

Hej Jag har tidigare köpt Mush vaisto till min 7 månaders york på 3 kilo Priset för slaktavfallet Mush ligger på 65 kr/kilot, vilket är löjligt dyrt. Nu har jag tänkt barfa själv, jag har läst på olik sidor på nätet Vad tycker ni om min matsedel för idag? I morse fick hon en köttbulle blandfärs 25 g lite sallad och gurka Lunch 1 kycklingvinge 75 g Kväll 1 ägg Jag har tänkt variera främst kvällsmålet och ibland ge ägg, morot, lever, hjärta eller yoghurt Märgben ibland Tycker ni det låter vettigt, eller är det mer jag behöver ge henne för att täcka näringsbehovet?

Annons:
Wellcraft
2015-04-05 16:47
#1

Sallad & gurka är väldigt onödigt.
Söker du bukfylla finns det bättre alternativ, typ kokt broccoli, blomkål (eller om man vill dra det riktigt långt och har en stark mage själv- vominnehåll, mycket nyttigare ;) ).
Yoghurt förstår jag inte ens varför du vill ge?
Hundar är känsliga mot laktos & yoghurten tillför inte mycket, vilka näringsämnen vill du åt genom yoghurt?

Du har totalt glömt bort inälvor & organ, jag skulle tro att det är viktigt att hunden får i sig det var dag & ska därför inte varieras med ägg. Ge en äggula till frukosten istället, undvik äggvitan - äggskalet kan du krossa och strö över maten för extrakalk om du så vill.
Lever kan man överdosera dock, men det där är jag inte särskilt insatt i, men levern ges pga att man vill åt A-vitaminen, det är en fettlöslig vitamin som lagras i levern - vilket kan orsaka överdos, jag tror dock det behövs en ganska stor mängd för att uppnå en överdosering.

Märgben kan du slopa, om du inte vill riskera grova tandfrakturer & skador både utvärtes & invärtes, bärande ben från större djur SKA alltid undvikas och det är de flesta erfarna barfare överens om.
Satsa istället på rkb, råa köttiga ben. Ska bestå av cirka 50% kött & 50% ben, gör inget om procenten skiljer sig lite åt (dvs mer ben än kött eller tvärtom).
Råa köttiga ben är ätbara, det kan vara kycklingskrov, revben osv. Man märker själv (köttdisken på City gross har en hel del att bjuda på!).

Sen tycker jag personligen att du ska erbjuda stycken istället för färs, blir inte alls mycket krångligare. Detta är dock inte livsviktigt utan erbjuder bara en optimal stimuli för tänder & munhåla, samt aktiverar hunden.

Lycka till.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Nova1234
2015-04-05 17:51
#2

Tack för bra svar Blomkål och broccoli äter vi ofta, det får bli bra till bukfylla då Vom lockar inte särskilt, jag brukar pussa henne… :) Yoghurt tänkte jag på kalcium, vitaminer och protein. Kanske bäst att skippa det då om hon kan få ont i magen. Lever har jag läst att hunden ska ha 5% av totala fodermängden, jag tänkte ge 35g 1 gång i veckan. Bättre att fördela ut levern då under veckan. Kycklinghjärta ska jag ge henne, behövs fler inälvor? Märgben gå definitivt bort om det kan ge skador, jag ska kolla på citygross efter andra köttben. Det märks att hon gillar sina kycklingben, måltiden blir en sysselsättning för hunden då hon trivs :)

Wellcraft
2015-04-05 18:02
#3

#2 Viktigt att brocoli är kokt dock. Men div. mixade grönsaker är en bra bukfylla, naturligt också.
Kalcum får hunden i sig ifrån råa ben & ev. benmjöl, äggskal osv.
Protein får hunden i sig ifrån köttet, inälvorna & vitaminer ska finnas naturligt i en rätt sammanställd barfstat.
Kycklinghjärta & lever tror jag bör räck, men även jag är under skolning vad gäller  barf så jag är ej säker.
Ett säkert kort är dock att blanda i lite färskfoder (helfoder)  början tills du blir fullärd, så att hunden med säkerhet får i sig de näringsämnen denne behöver
Standardt har även lite bra benmjöl, vitaminer osv som kan vara värt tt spana in :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Nova1234
2015-04-07 16:39
#4

Citygross är ju kanon om man vill hitta bra hundmat. Jag hittade hjärta, mage lever, tunga, revben från olika djur Jag köpte också grisfötter, kan jag ge henne det? Billigt va det också! Idag köpte jag bara "hundmat", tjejen i kassan tänker säkert -"Vissa äter allt" :) jag funderar på dom som ger sina hundar matrester och vanlig människomat, som tex en leverpastejmacka till frukost, pasta och köttfärssås till middag. Kan dom hundarna få i sig det dom behöver? Barfmaten har ju fått ganska mycket kritik, men människor som ger hunden matrester ifrågasätts inte alls

Wellcraft
2015-04-07 20:17
#5

#4 Grisfötter går bra att ge, ev. kan hunden reagera lite med lösmage pga fettet - så portionera helst ut.
De hundar som får matrester av oss människor & lever på det får självfallet inte i sig allt dem behöver, vid tillagning förstörs många viktiga näringsämnen.

Barf är ett stort hot gentemot torrfodertillverkarna, självklart gör dem allt de kan för att svartmåla denna toppen diet :(

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: