Annons:
Etikett03-katt
Läst 2421 ggr
carinbrack
2015-03-11 09:09

Barfa katt med njurproblem?

Hej, jag är ny här. Lundabo, med två katter, en huskatt, stor som en björn (6,5 kg) och en liten söt siames. Jag har länge funderat på att barfa katterna och känner att det börjar bli dags nu. Men huskatten har haft lite grus i urinblåsan samt urinvägsinflammation och äter Urinary-foder. Jag tänkte göra det enkelt för mig i början och köra Mush, men hur funkar det för en katt med lite känsliga njurar?

Annons:
Bizi
2015-03-12 10:16
#1

Du vet det säkert men Mush är inget helfoder.
De planerar dock att lansera tre olika helfoder i sommar.

De går att Barf'a njurkatter, hur har jag ingen aning om, men jag vet att det går :)

Bizi
2015-03-12 10:17
#2

Rekommenderar ett besök i gruppen "BARF och färskfoder till katt" på Facebook :)

carinbrack
2015-03-12 11:51
#3

Oj, är Mush inget helfoder? Bra att du sa det. Finns det nåt helfoder man kan köpa färdigblandat?

Bizi
2015-03-12 11:58
#4

VoH påstår att deras är ett helfoder, jag anser inte att det är det då det nästan enbart innehåller kyckling samt inte är vitaminiserat.

Emmzo har också helfoder till katt, som är vitaminiserat.

Mush kommer då också med tre helfoder till sommaren.

Däremot så ratar mina katter bägge både VoH och Emmzo, till och med matvraket bara luktar och sedan går…

Caifig
2015-03-14 23:01
#5

Nu är jag inte helt säker på min sak men vad jag har för mig är att barf måste specialanpassas när det gäller katter som lider av njursvikt pga att ett högt proteininnehåll kan påfresta njurarna ännu mer.

Grus och kristaller förebyggs enklast genom att katten får i sig mer vätska framförallt genom maten då de är dåliga på att dricka, och där är barf väldigt bra då då kött innehåller mycket vatten! Även urinvägsinfektioner förebyggs genom att dricka mer så att blåsan sköljs igenom oftare = mindre tid för bakterier att få fäste och gro.

MaritaBo
2015-03-21 18:54
#6

Gå med i Barf och färskfoder för katt på FB som #2 rekommenderar. Där har du två tjejer som är duktiga på det här med utfodring av katt och kan säkert hjälpa dig.

Annons:
carinbrack
2015-03-21 21:01
#7

Jag gjorde det och insåg att det blir för komplicerat för mig just nu att barfa en njurkatt och en som inte är njurkatt. Tar tag i det när jag har det lugnare. Tack för tips och råd!

[Annamaja27]
2015-03-23 16:43
#8

Jag tänker inte rekommendera något foder för njursjuk katt men jag kan berätta att jag har själv två katter på 12 år där den ena har haft förhöjda krea-värden sedan ca treårsåldern. Båda får färskfoder av lite olika sort. Jag har inget recept eller schema jag går efter utan variera lite då och då beroende på var jag handlar. Så här långt har hon levt bra med sina dåliga njurar och visar ännu inga tecken på sviktande njurfunktion.

carinbrack
2015-03-23 16:48
#9

Häligt att höra, Annamaja!

Upp till toppen
Annons: