Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 1247 ggr
Alwyn
2/19/15, 11:37 AM

Iller större benbehov än katt?

När jag läser här inne om hur man BARFar iller och katt verkar det som att iller ska ha 1tsk benmjöl per 100g kött medans katter ska ha hälften. Stämmer detta?

Annons:
Silvestris
2/25/15, 4:21 PM
#1

Det går inte att säga rakt av eftersom olika sorters benmjöl kan ha olika sammansättning. Mig veterligen fångar illrar och katter ungefär samma typ av bytesdjur och därför råder ingen större skillnad i hur de ska BARFas.

Alwyn
2/26/15, 5:32 PM
#2

Silvestis det stämmer inte att de ska BARFas på samma sätt, deras behov skiljer sig enligt de källor jag kan hitta. Tex ben-behov och organ-behov. Orsaken kan vara att illrar ofta tar mindre byten än katter och där finns ju vissa skillnader i det.

Silvestris
2/26/15, 7:56 PM
#3

Tar illrar mindre byten? Vad tar de som är mindre än smågnagare och småfåglar? Som utgör en stor del av kosten.

Alwyn
2/27/15, 7:46 AM
#4

Nja, katter tar ju också ta små byten. Men en iller tar tex grodor och insekter också och om du tänker logiskt så tar nog katten fler kaniner än insekter och illern tar kanske fler grodor och fågelungar. Jag skriver NOG eftersom det bara är min gissning som ev skulle förklara varför de anvisningar jag hittat säger att illern ska ha mer benmjöl än katten.

Silvestris
2/27/15, 11:43 AM
#5

#4

Katter tar också insekter, reptiler och amfibier om än inte mycket (annat än på vissa öar). Kaniner hör inte till kattens huvudsakliga bytesdjur. De äter 70% smågnagare, 20% småfåglar och 10% insekter, amfibier, reptiler, kaniner och harpaltar.

Katti
3/17/15, 11:33 AM
#6

Det är ju så att djur av samma art på olika platser, vid olika årstider och även faktiskt beroende på egna preferenser äter lite olika saker. Därför är kroppen en fantastiskt flexibel uppfinning! Visst kan man göra en mall med behoven uppspaltade, men det är inte alls nödvändigt att alltid slaviskt följa den. Det är helt enkelt inte fel om veckorna ser lite olika ut 😎. Självklart säger jag inte att man kan strunta i alla råd, de ska finnas med i bakhuvudet, men man får inte bli slav under dem. Jag är övertygad om att det är detta räknande och längtan efter minutiös koll som får folk att avstå från att BARFa. Då blir det istället torrfoder, och hur bra är det?

Jag lever i den trygga förvissningen att naturlig kost är överlägset bättre än fabricerad. Med mig har jag ett heldjurstänk och viljan att variera de djurslag jag matar mina hundar och katter med så mycket det går. Med det är jag nöjd, och mina djur mår bättre än någonsin!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: