Annons:
Etikett03-katt
Läst 1606 ggr
burmamys
2/2/15, 9:34 PM

Stämmer min sammanfattning om Barf?

Hej alla erfarna barfare! Jag har precis börjat barfa mina två pälsklingar (två burmakatter) och vill gärna kolla med er som har bättre koll på detta om jag uppfattat saker rätt eftersom jag inte läst orginalkällor utan endast sökt runt på diverse hemsidor och forum för att lära mig hur jag ska göra för att mina katter ska få i sig det de behöver och i lagom mängd. Stämmer det jag skriver i min sammanfattning?

Tacksam för svar! 🙂

Vad behöver en katt?

Det råa köttet är kattens naturliga mat, som dess matsmältningssystem är anpassat för. Det gör att all näring och energi tas upp, ingenting går förlorat, och katten får i sig vatten bundet i köttet. Hela köttbitar låter katten äta på ett sätt som är naturligt. Brosk och ben i köttet "borstar" tänderna och förebygger tandsten. Ben ger också nödvändigt kalcium. Organ och särskilt hjärta innehåller mycket taurin som är livsnödvändigt för katter. Katter behöver även fettsyrorna Omega-3 och Omega-6 som finns naturligt i kyckling och gris. A-vitamin och D-vitamin är också nödvändigt men får inte överdoseras, finns naturligt i lever och njure.

Recept Barf:
    Varje dag:
62-75% Kött, varav kyckling 1-3 ggr/v. Köttet ska gärna innehålla mycket fett.
10-20% Kycklinghjärtan eller andra hjärtan
5-8% Kycklinglever, annan lever innehåller mer A- och D-vitamin så då gäller 5%
10% Ben (med lite kött och fett på) exempelvis revben, kalkonhals eller kycklingvingar, kan ju ges 1-2 gånger i veckan för att kunna ge en större bit.
    En eller två gånger i veckan:
1 rå äggula.

Mer om rått kött:

Rått kött är milt surgörande vilket ger rätt pH, detta förebygger urinsten av struvitkristall (om maten är basisk som den blir när man tillagar spannmål, majs m.m.) och oxalatkristall (om det är för surt, som det lätt blir av de kemiska tillsatsämnen man har i för att surgöra mat med hög halt spannmål och grönsaker).

Rått kött innehåller även nyttig bakterieflora som hjälper till vid matsmältningen. Dessa bakterier förstörs vid tillagning vilket ökar risken för födoallergi, stressmage och inflammation i tarmarna. Tillagat kött gör det svårare att ta upp taurin som är nödvändigt för katter. Brist drabbar hjärtat (dilaterad kardiomyopati) och ögonen (retinal degeneration) och gallan (minskad produktion av gallsyror som behövs för att spjälka fett).

Mer om kalcium och fosfor:

Balansen mellan kalcium och fosfor ska vara 1,2:1, och är lättare att upprätthålla när katten äter naturliga och råa ben. Barf utan ben är dock skadligt eftersom det ger benskörhet.

För mycket fosfor och kemiska tillsatser gör att njurarna får arbeta för hårt, nefronvävnaden dör lite i taget och när endast 25% fungerar får katten njursvikt.

För mycket kalcium från exempelvis tillsatt benmjöl gör avföringen hård och smärtsam. Om katten inte kan äta ben, ska man tillsätta 1/2 tsk Standardt benmjöl per 100g kött.

Mer om fett:

Fett från kött och rå äggula ger finare päls, äggula är även packat med aminosyror, fettsyror, vitaminer och mineraler. För mycket äggula kan dock ge för hög halt av främst fosfor. Äggvita ska inte ges eftersom det blockerar upptag av B-vitaminer.

Fett från fet fisk t ex lax ska man vara mer försiktig med eftersom det innehåller fettlösliga vitaminer som inte ska överdoseras, rå fisk innehåller tiaminas som hindrar upptag av det viktiga B-vitaminet tiamin, och är även en starkare allergen än övriga kött. Helt okej ibland, men max en gång i veckan.

Mer om spannmål:

Spannmål är kattens korta matsmältningssystem inte anpassat för, det bryts ej ner ordentligt och belastar kattens immunförsvar. Ett ständigt förhöjt immunförsvar ger inflammationer i tarmarna och gör katten tröttare och sämre rustad att hantera sjukdomar och infektioner.

Mer om torrfoder:

Torrfoder innehåller alldeles för lite vatten. Urinen blir koncentrerad och njurarna får arbeta hårt vilket ökar risken för urinvägsinfektioner, struvit- och oxalatkristaller, och även njursvikt redan i medelåldern.

Annons:
burmamys
2/4/15, 7:52 PM
#1

Ingen här som kan och vill bekräfta eller ifrågasätta något i min lilla sammanfattning?

Caifig
2/5/15, 5:56 PM
#2

Varför måste du ge kycklingkött minst 1-3 gånger i veckan? Eller menar du kycklingvingar?

Jag skulle ge minst 15% hjärta då jag anser att 10% är alldeles för lite då en del taurin försvinner i frysen.

5% lever gäller endast lammlever. Nöt, gris och kyckling går alla bra runt 8-9%. Nötlevern innehåller mest koppar, och så vitt jag vet, så kan inte katter tillgodose sig koppar ifrån grislever (låter dock detta vara osagt!).

En kycklingvinge bör ges 2-3 gånger i veckan för att täcka benbehovet.

När det gäller resten så stämmer säkert det mesta,  är inte insatt i katters näringslära 😃

burmamys
2/5/15, 6:49 PM
#3

Tack så mycket Caifig =) Kyckling 1-3 ggr/v för att det till skillnad från rött kött innehåller D och E -vitamin. Du har säkert rätt i att det är bättre att ge mindre benbitar oftare, minskar risken att de blir hårda i magen. Fler funderingar? Vill gärna veta om jag missat, eller missuppfattat något. Tycker det är toppen att detta forum finns! =)

burmamys
2/5/15, 6:55 PM
#4

Blev lite osäker på vitaminargumentet för kyckling och gjorde en sökning på matkalkyl.se och det stämmer inte, kyckling, nöt och lamm har jämförbara värden på 8% resp 9% av rekommenderat dagligt intag. Tack för att du ifrågasatte den! =)

burmamys
2/5/15, 7:03 PM
#5

Snarare så att lamm och nöt innehåller mer av framförallt vitamin E än kyckling, och även mer av fettsyrorna Omega 3 och 6. Då vet jag att den informationen var direkt fel. Och så ska jag öka lite på hjärtan. Men i övrigt verkar det stämma?

Upp till toppen
Annons: