Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 2579 ggr
2golden
1/14/15, 10:14 PM

Pankreatit - matfrågor

Hej

Suttit vid datorn ett antal kvällar nu och jag blir inte riktigt klok på vissa saker.
Nyss hemkommen från veterinären i Karlstad efter att min hund har fått diagnosen akut pankreatit.
En 6-årig goldenkille som alltid ätit barf med köttiga ben, färskfoder, inälvsmat och grönt. Det konstaterades några kilo övervikt. Sträng kost med låg fetthalt rekommenderades och viktnedgång. Färskfoder, kött med låg fetthalt inga problem men nu till problemet. Vad ska jag ge honom för köttiga ben? Tuggbehovet finns och tänderna får sitt. Just nu äter han sträng diet men jag vet att problemet kommer…Vad kan jag ge för grönsaker. Ska de tillredas eller inte

Hälsningar

Ingela

Annons:
vallhund
1/15/15, 12:39 AM
#1

Kyckling/kalkonfötter, grisfötter, revben av diverse djur. Inte så köttiga men bra för att stilla tuggbehovet. En del hundar gillar att äta hela morötter, oxå bra för tänderna.

För vikten kan du blanda ut maten med finrivna råa morötter, finstrimlad rå vit eller rödkål.

Lite läsning:
http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/
http://www.monicasegal.com

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

2golden
1/15/15, 10:52 AM
#2

Hej igen

Tack för svar! Har fri tillgång till vilt av alla de slag men dock ej fötter. Får ringa kalkonuppfödaren i trakten. Blir lite undrande över grisfötter. Torde vara en hög fettprocent på dessa ska kolla upp det. Kycklingvingar ligger högre än kycklingklubbor, redan kollat. Vill ligga på en fettprocent på högst 8% och som sagt färskfoder av vissa sorter har det (har hittat sorter som är nere på 2,3%). Synd att jag har hela frysen full men VoH nr 33 i frysen som har en fettprocent på 19%. Det får andra vovven ta.

Angående grönsaker så är det bra att fylla buken med på hungrig hund men undrar om jag ska ge råa eller ångkokta till den drabbade hunden. Vad är snällast månne tro??? Vill absolut inte vara med om detta igen.

Ha det gott och på återhörande

Mvh Ingela & åtta tassar

Upp till toppen
Annons: