Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1082 ggr
JenniferSoderberg
1/6/15, 7:38 PM

Fråga!

Försöker övertala brorsan och hans flickvän att börja BARF:a deras hund, vad kostar det ca i månaden?
Han väger ca 20kg, är 1år och blandras med pitbull/amstaff/finsk spets, om det har någon betydelse!


Annons:
[HundochKatt]
1/6/15, 8:55 PM
#1

Det beror ju helt och hållet på varifrån man köper kött och inälvor från. Köper du i affärerna så kostar det en hel del varje månad. Men har du kontakter som ex. jägare, mindre slakterier så kan man komma billigt undan. Jag har 3 hundar i varierande storlek och köper det mesta för ca 15-20 kr/kg, så för mig kostar det ca 200 - 300 kr / mån att utfodra mina hundar.

JenniferSoderberg
1/8/15, 5:55 PM
#2

Hittat en slaktare som gladeligen skulle ge mig från det han slaktat. Vill gärna veta så mycket som möjligt! T.ex hur mkt man ger en hund på 20kg, om man kan Börja BARF:a direkt eller om man ska ha en övergång?


[HundochKatt]
1/8/15, 6:08 PM
#3

För det första så behöver du läsa på om hur man går tillväga och för att se till så att hunden får i sig det den behöver under en period av 7-10 dagar.

För det andra så är det väldigt olika från hund till hund. En del fixar, med kanske lite lös mage i några dagar, att byta tvärt. Beroende också på vad den ätit tidigare, medan andra behöver lång tid på sig innan de bara äter rått. 

En hund ska ha 2 % av sin vikt i mat per dag, men det är ett riktmärke då det är högst individuellt. En del behöver mer, en del mindre.

JenniferSoderberg
1/8/15, 6:13 PM
#4

Jag lär mig betydligt lättare av att diskutera och bli tillsagd om vad jag bör och inte bör göra, då mitt sinne gärna vandrar iväg om jag läser allt för långa "uppsatser" oavsett hur insatt och intresserad jag är i ämnet.. Det är därför jag frågar, då jag försökt läsa men inget fastnar då huvudet vandrar iväg.


[HundochKatt]
1/8/15, 6:30 PM
#5

Ok. Vad äter hunden idag? En idé kan vara att gå över till ett helfoder i form av färskfoder, medan du lär dig mer. Därifrån är det rätt enkelt att byta ut en del av färskfodret mot tex. andra köttbitar, revben, kycklingben, lever, härta, lunga osv.

JenniferSoderberg
1/8/15, 7:07 PM
#6

Han äter torrfoder nu.


Annons:
[HundochKatt]
1/8/15, 8:13 PM
#7

Börja med att gå över till färskfoder medan du lär dig mer som sagt. Det är inte så bara att börja barfa för man måste också se till att det blir rätta mängder av allt och variation. Men visst kan man ge som sagt var något ben, köttbitar av annat till färskfodret.

vallhund
1/9/15, 11:50 AM
#8

Håller med #7

Här hittar du matscheman för hundar med olika vikt o i olika åldrar:
http://www.jipotimas.se/zencart/index.php?main_page=page_3

Samt en massa bra information o näringsanalyser.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: