Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1314 ggr
JGC
1/4/15, 11:58 AM

Lura mina katter att gnaga på ben.

Hej,

Har kollat omkring här inne på iFokus ett tag då jag vart i tankarna att ge rå föda till mina två katter på 3,5 och 4,5 år. Båda steriliserade honor. Blandraser, samt innekatter, kan man väl också tillägga så inget flashigt här hemma inte. haha :)

Torrfodret gick vi 'cold turkey' på i mitten av Oktober och det hade vi inget problem med. De har alltid haft blötmat, då två ggr per dag, men fri tillgång till torrfoder.
Nu fyller jag matskålen med lite blötmat när jag ser att den är tom och det har gått ett tag sen de fick senast.

På senaste har jag blivit orolig angående Taurin. Alltså att mina små inte få tillräckligt av detta, och bristsjukdomarna som kan följa är ju inget att leka med.

Jag ger MJAU blötmat och det ger enbart 150mg per Kilo och inte äter mina katter 1kilo mat om dagen. En burk på 635g brukar ta 1-2 dagar att ta slut, beroende på hur hungriga de är.

De väger 3,9kg (4,5åringen) och 4,1kg (3,5åringen) senast jag vägde dem här hemma. De är småväxta och relativt lika i storlek, bara att 3,5åringen ser större ut då hon är fluffig som bara den.

När de kommer till mina små så ger jag mig väldigt lätt. Har prövat ge kycklinghjärta, lever och även en liten bit vanligt fläskkött. Efter att ha slängt ner en bit lever i munnen på båda katterna så åt 4,5åringen en bit hjärta (klippte upp det i mindre bitar) och hon åt även en liten bit fläskkött (även den uppklippt i mindre bitar). De har både väldigt små munnar.
3,5åringen totalvägrade äta från tallriken men jag tvingade i henne en bit hjärta efter en stund.

Hjärta och lever vill jag ju ge för Taurin. Men jag är mer än villig och gå över till pulver, bara de får i sig tillräckligt. (det är det jag menar med att jag ger vika lätt)

NU kommer vi till meningen med rubriken för detta inlägget.
BEN!
Har läst de är väldigt bra för deras tänder att gnaga på ben, och kalcium behöver de.
Har prövat ge kycklingvinge men som sagt, de är inte så värst glada i rått, samt är det väl inte så insatta i HUR de ska gå tillväga.
Hur kan jag få dem att gnaga på lite ben? Behöver inte vara just kycklingben utan ben i allmänhet (bara inte det är mitt eget. haha).

Ingen av mina barndoms-katter som varit utekatter har haft några problem, aldrig vart sjuka osv. Det är väl lite därför jag lutar mot att börja fodra mina småttingar med sådant de skulle ätit om de varit utekatter och inte massa tillsatser osv.

Så min fråga är mer eller mindre, hur kan jag få dem att gnaga på lite ben för sina tänders skull?
Samt billigaste sätt att få dem börja äta rått.
Har ingen direkt inkomst att kunna springa runt och köpa femtioelva olika kött för att prova vilka de gillar mest.

P.S Har kycklinghjärtan, kycklingvingar, samt kycklinglever i frysen så kommer ta ut och prova lite då och då, men vill såklart gå över till att Barf:a på heltid vid ett senare skede. All hjälp är varmt välkommen. :)

Annons:
[cicoccabim]
1/5/15, 10:14 AM
#1

Låt dem jaga en kycklingvinge? Bind fast den i ett snöre och låt jaktinstikten ta över (gör det precis innan städdags! Mindre lyckat precis efter veckostädningen).  Andra har hängt "bytet" i ett snöre från stolen/vasken osv.

Upp till toppen
Annons: