Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 2042 ggr
freeespirit
12/11/14, 2:21 PM

Chihuahua valp foder

Hej alla duktiga BARF:are!

Jag får hem en Chihuahua pojke nästa vecka som är 12 veckor gammal då. I början tänkte jag direkt att Mush Vaisto blir ju perfekt att ge. Blir ju inte lika dyrt som till min Amstaff om man säger så ;)

Igår läste jag en skräckhistoria på Facebook om en 7 v Chihuahua valp som satte VoH i halsen och dog. Senare såg jag även att någon satt i halsen av Vaisto. Och att man inte ska ge de eller ja, typ färskfoder? Jag kan Heimlich manöver man jag vill ändå för guds skull inte att det ska hända.

Blir lite förvirrad nu, för jag vill verkligen inte ge torrfoder då jag avskyr det.

I Vaisto puppy formula är det ju mer ben, så törs jag ge de? Om man är noga och mosar och plockar ur ev. stora bitar? Finns det något annat foder ni kan rekommendera till en liten valp, eller måste jag bryta mina principer och välja torrfoder? 😕

Tack för förhand <3

Stars really can't shine without some darkness.

Annons:
[HundochKatt]
12/11/14, 11:37 PM
#1

Olyckor kan alltid hända, oavsett om man ger torrfoder (ja, det har hänt att hundar satt torrfoder i halsen också), färskfoder, barf….  Att det kan ske kan bero på många olika saker. Som tex. en mycket glupsk hund, inte helt tinat osv.  Ett sätt är att mosa färskfoder och bre ut det i skålen/fatet. Då kan inte hunden få i sig en större klump på en gång. Jag tycker inte att du behöver oroa dig alls, då det finns 1000 - tals hundar som inte satt färskfoder i halsen. Och visst kan du ge Mush Vaisto Puppy även fast det skulle vara lite större benbitar i (tror inte att det är det i någon av Vaiston).

freeespirit
12/12/14, 1:14 AM
#2

Ja jag förstår det :) men om man blöter torrfoder borde risken minska ganska mycket, eller? Fast ja, man kan ju blöta färskfoder också, de borde ju glida ner lättare då? Läste att Vaisto-press-maskinen (haha)  har en storlek på max 8mm bitar och vissa av dom kan vara lite vassa eftersom de är ju ben. En chihuahuas hals är ju rätt liten också.

Men kanske törs köra på Vaisto då men håller ändå koll och petar bort stora bitar så de känns mer säkert för mig hehe.

Tack för svar #1 :) 

Fler svar och synpunkter uppskattas!

Stars really can't shine without some darkness.

[HundochKatt]
12/12/14, 1:26 AM
#3

Eftersom Vaisto är komplett, så riskerar man om man plockar bort för mycket "stora" bitar (om det skulle finnas) att det blir för lite kalcium. Små hundar klarar av små bitar också. Många små som äter revben, kycklingben osv. Och de krossar inte det i minimala bitar. Men jag förstår din oro. Var också lite orolig för ben överlag i början, eftersom man är "lärd" att ben är farligt. Men så är inte fallet om det är rått, men visst, olyckor kan som sagt var hända med vad som helst. :)

Linnea
12/13/14, 2:56 PM
#4

Vad äter valpen nu? Det är viktigt att du fasar över långsamt och det bästa är faktiskt om valpen får äta det den brukar de första veckorna. Det är en stor omställning att flytta och bli av med sin mamma och syskon. Då är det bättre att iaf maten är samma.

Vår beagle har inte fått torrfoder så många gånger sen hon fasades över på färskfoder men de gångerna hon har fått så har jag blötlagt det. Hon kastar i sig torrfodret så hon sätter det i halsen (börjar hosta mm). Nu får båda hundarna köttbitar istället som måste tuggas.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: