Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1746 ggr
Hagmans
2014-12-10 02:08

Helt ny, vad ska jag börja med?

Hej fina ni!

Jag skulle behöva er hjälp. Mina katter äter idag både torr- och blötfoder. Jag har blivit så otroligt intresserad av BARF och önskar att få lära mig mer för varje dag. 

Min fråga är; Vad kan jag börja ge mina katter just nu? Finns det något jag kan köpa idag i affären och kanske ge dom någon gång i veckan för att vänja dom vid överhuvudtaget att äta kött, eftersom dom aldrig ätit rått kött förut. Såsom kycklinghjärta, kycklingben, äggula eller liknande?

Min andra fråga; Om jag då köper exempelvis Kronfågelns kycklinghjärta, vad gör jag från att jag kommer hem till köket? Ska jag frysa in det några dagar, eller hur gör jag? Hur håller man det fräscht och utan bakterier? Är helt vilse! Skulle vilja veta alla tips för en riktig nybörjarstart både för mig och mina katter att lära oss det allra första steget :) Skriv så mycket ni orkar! Tusen tack på förhand till alla er!

Annons:
vallhund
2014-12-10 15:59
#1

KattBARF är inte min starka sida, finns andra här som kan det, hoppas de ser din fråga så att du får bra svar.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Omorika
2014-12-16 11:00
#2

Jag började BARF:a min äldsta katt för snart ett halvår sen och att göra mat till katten är roligare än till sig själv. Det jag började med var smakbitar från det kött jag tillagade själv, lite köttfärs, kyckling mm. Det är inget problem för dem att äta kött som inte ha varit fryst. Hon var dock van uppfödaren med lite rått kött och åt med god aptit :D.

Kycklinghjärta kan också va bra att börja med som nån smakbit ibland. De är lagom stora och innehåller taurin. När du köpt en förpackning så kan du försöka frysa in dem individuellt kanske i en isbitshållar. När de är frysta lägg de i en påse i frysen så kan du ta ut ett och ett. Se till att det är tinat när du serverar.  

Under tiden du vänjer katten med rå föda kan du läsa på om BARF och hur man komponerar maten.

Grunden är:

10% ben

15-20 % hjärta om det varit fryst

Minst 5% högst 10% lever, Det här är det svåra eftersom det är livsnödvändigt med lever men det går att överdosera. Jag bukar ligga på 7-8% känns lagom. Lammlever är kraftigare än annan lever så där måste man dra ner på mängden men jag använder aldrig det.

Resten kött ca 65% av olika djur, nöt, gris, lamm (finns i affären, sök efter extrapris) har man kontakter så är också vilt bra.

Man kan också ha i övrigt 5% men det brukar jag inte ha.

Jag brukar också använda benmjöl istället för ben men ger ändå en kycklingvinge ibland. Då är det 0,5 tsk för 100g kött. Jag räknar då på totalsumman av alla övrig ingredienser.  Ben går också överdosera men det ser man i bajset, är det hårt och vitt och typ luddigt så är det förmycket men dagen efter kycklingvinge kan det se ut så ändå.

Mitt recept ser ut såhär:

Kött 75%

Hjärta 17%

Lever 7-8%

+benmjöl

Till exempel

3,75 kg kött

0,85 kg hjärta

400 g lever

25 tsk benmjöl

Jag delar upp allt i påsar för två dagar. Min katt äter 75 g/dag så jag delar köttet i 25g bitar som jag ger 3 ggr/dag. Har du måttat allt så proportionerna stämmer är det bara att fylla påsarna med 25g bitar så kommer mängden hjärta och lever att stämma. Katterna behöver inte ha alla olika delar av djuret varje dag.

Lycka till, det är jätteroligt.

Hagmans
2014-12-16 16:46
#3

#2 Men tusen tusen tack!!! Åh vad jag uppskattar så fina svar och inlägg! Otroligt bra förklarat! Jag håller med dig, ska bli otroligt roligt att ge dom då och då, för att vänja. Sedan ge dom fullt ut, längtar dit! Tack så jätte mycket! :)

Upp till toppen
Annons: