Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 2324 ggr
IngaTrnqvist
12/8/14, 4:23 PM

(H) Kombinera Mush med eget, Schema

Har kommit över en väldans massa kött och ben från älg och oxe nu i helgen. Min hund äter i vanliga fall Mush Vaisto, men jag vill gärna komponera ihop ett schema där jag ger både Mush Vaisto och egenkomponerad barf.  Hunden ska äta 150 gram om dagen (1050 gram i veckan). Eftersom många av benen är stora kommer han att få dem som rekreationsben där han gnager av köttet med inte äter benen. Ser detta ok ut eller bör jag lägga upp det på något annat sätt? 
Grönsaker och olja ser jag många som ger, hur/varför ger man det?
Bör det tillsättas i kosten?

Måndag
150 gram Mush Vaisto
Rekreationsben (oätbara köttiga ben)

Tisdag
120 gram rent kött (oxe, älg)
7,5 gram lever
7,5 gram andra organ (njure)

Onsdag
150 gram Mush Vaisto
Rekreationsben (oätbara köttiga ben)

Torsdag
150 gram Mush Vaisto

Fredag
120 gram rent kött (kyckling)
30 gram ätbara ben
7,5 gram lever
7,5 gram andra organ (njure)

Lördag
120 gram rent kött (oxe, älg)
7,5 gram lever
7,5 gram andra organ (njure)

Söndag
120 gram rent kött (kyckling)
30 gram ätbara ben
7,5 gram lever
7,5 gram andra organ (njure)

Annons:
[HundochKatt]
12/12/14, 12:02 AM
#1

Det är inte mycket fart på den här sidan och ser att du ännu inte fått något svar. Som jag ser det så kan du lägga upp det  som du gjort, men kanske är det enklare att ge Vaisto 2-3 ggr i veckan och de andra dagarna bara Barf? Som jag ser det så verkar det vara lite för lite lever. Utgå från 5 % om det är lever från Lamm (och ren) och 8 % av de andra, vissa kan behövas någom % till av. Retinolhalten (A-vitamin) varierar från djurslag till djurslag. 10 % ätbara ben är ett riktmärke, många behöver mer, andra mindre. De dagar du inte ger ben utan bara kött, lever, njure så kan det hända att hunden blir lös i magen. Men blir den det och du följer schemat så kan du tillsätta kalk i form av benmjöl, kalk (ej mjölksyrad) eller malda äggskal. Riktmärke brukar vara 1 tsk/100 g kött. Grönsaker är en smaksak men det finns en del hundar som verkar behöva det, men då ska det vara lätt ångkokta/kokta och mixade för att hunden ska kunna ta upp näringen av det. Andra ger det som bukfylla och ger det rått, då tar inte hundarna upp näringen av det. Laxolja/fiskolja ger man för Omega 3 och det är bra för päls och hud. Äggula kan du också ge någon/ett par dagar i veckan. Hoppas att du fått svar på dina frågor. :)

IngaTrnqvist
12/12/14, 10:46 PM
#2

Tack så jättemycket för ditt svar! Varför jag vill ge Vaisto är väl främst för att jag vill försäkra mig att han får i sig 3+ djur i veckan och att det är smidigt. Jo, nu vid närmare eftertanke är det bättre att ge ben varje dag. Räcker det att ge ben av bara ett djurslag (kyckling) eller bör jag variera mig? Vad finns det för ben små hundar kan äta?

[HundochKatt]
12/12/14, 11:06 PM
#3

Ben behöver du inte variera lika mycket som köttet. Även fast det är bra det också förstås. Kyckling i alla former, revben, grisknorrar, kamben är några exempel på bra ben för mindre hundar.

Upp till toppen
Annons: