Annons:
Etikett03-katt
Läst 2732 ggr
rutigduk
2014-10-04 02:12

Tuggpinnar till katt

Jag BARF:ar mina två katter och ger dem benmjöl i maten då jag är rädd att de ska sätta små benbitar i halsen då det har hänt tidigare. Alla ingredienserna i den hemgjorda blandningen är mixade pga av lös mage vid hetsätning av kött som serveras i bitar. Kan man ge sin katt små tuggpinnar avsedda för hundar? Denna tanke kommer upp då min ena katt visar tecken på att det "kliar" i tänderna. Tänker att tuggbehovet inte blir stillat för henne då maten är helt mixad.

Annons:
VildaVittra
2014-10-04 02:31
#1

Det finns ju annars torkad småfisk att ge. http://animail.se/kattgodis-torkad-fisk-i-pase-100-g.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
2014-10-04 03:39
#2

Jag hade en katt som hade ENORMT tuggbehov och köpte denna till honom. http://www.supercat.se/kattleksaker/petstages-orka-wiggle-worm.html

MYCKET populär med min katt! Den håller tuggandet sjukt bra. Var orolig att han skulle tugga i sig bitar men den var jag riktigt nöjd med. Enda nackdelen var att när den hade saliv på sig så blev den väldigt hårig under fälltider.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

rutigduk
2014-10-04 14:42
#3

Tack för tipsen!

Heffipeffi
2014-10-18 02:51
#4

Antar att du mixar maten för att du ska blanda i benmjöl. . Men du kan ju ändå  ge en del av kosten, i större bitar, så får katten sitt tuggbehov tillfredsställt på så vis.

Sarah-S
2014-10-20 07:42
#5

Hetsäter de även kycklingvingar eller är du rädd för benbitar där?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

rutigduk
2014-10-20 18:44
#6

4# Ja, numera mixar jag allt kött och blandar med benmjöl. Gav dem köttbitar förut då jag tyckte det var bra att de fick tugga ordentligt när de åt, men det visade sig att de tuggade så lite de kunde och svalde så stora bitar det gick… Blev inte så bra för deras stackars magar… 5# Har inte vågat ge dem kycklingvingar just pga deras hetsätning.. :( Har dock fått tips om torkade kycklingfiléer som jag testade att ge dem igår. Först förstod de knappt att de skulle ätas och tuggas på, men efter en stund gick det undan. Hankatten tuggade inte sista biten särskilt noga och satte i halsen, men han fick upp den biten rätt snabbt. Framöver kommer jag nog inte låta dem äta de sista kvadratcentimetrarna på de torkade kycklingfiléerna för att jag är livrädd att de ska sätta i halsen och inte få upp det. Tycker ändå att kycklingfiléerna var bra tuggaktivering och katterna verkade gilla det, även om de var lite tröga i starten ;)

Annons:
BARFochfärskfodertillkatt
#7

Fisk och tuggpinnar är ingen höjdare. Har du testat typ revben? De brukar inte vara ätbara utan håller bra för bara gnagande. T ex från gris och lamm. Du kan ha uppsikt över det hela och ta bort benen om de går sönder. Om hon inte kan ha sönder dem blir de däremot utmärkt gnagstimulering.

Katter tuggar för övrigt inte så att dina katter sväljer hela bitar är helt normalt. Har du låtit veterinär undersöka munnen? Svårt att veta såhär bakom en skärm men om nu munnen kliar och irriterar kan det vara något fel som behöver åtgärdas.

Du kanske dock redan har hunnit testa wiggle worm, fungerade det isf?

BARF och färskfoder till katt
https://www.facebook.com/groups/374650132710441/

VildaVittra
2014-11-23 17:20
#8

#7 Det är absolut inget fel på fisk. Den forskning som finns rör ensidig utfodring och fick faktiskt samma resultat på lamm, men det skrivs det inget om på kattforum.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BARFochfärskfodertillkatt
#9

Det finns många "fel" med fisk (Thiaminas, fleromättade fetter vs. E-vitamin osv) men det hör inte hemma i den här tråden.

BARF och färskfoder till katt
https://www.facebook.com/groups/374650132710441/

VildaVittra
2014-11-23 18:08
#10

#9 Om det inte hör hemma i tråden, varför tog du då upp det? 

Och du har fel, läs lite forskningsrapporter så kommer det att klarna, fisk innehåller massor med mer nyttigheter än vad det innehåller onyttigheter, precis som med annan mat man ger till barf-katter. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

rutigduk
2014-11-24 13:42
#11

#7 Har inte testat revben ännu, tack för tipset! :) Har däremot vågat mig på råa kycklingvingar en gång nu och det gick bättre än väntat. Tror jag kommer ge dem det igen :) Har också köpt en Wiggle worm och den var inte någon höjdare här hemma… De kan ibland få för sig att kasta upp den i luften lite med munnen och leka en kort stund med den. De tuggar dock inte på den överhuvudtaget :( Ena katten krafsar runt den som att hon tycker den luktar illa…

Cahira
2014-11-25 02:01
#12

Vad synd! Min katt AVGUDADE sin wiggle worm! Hoppas du hittar en lösning. 🌺

(testa skölja den i vatten)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

rutigduk
2014-11-25 14:32
#13

#12 Ja, det var lite tråkigt :( Hade varit perfekt att de alltid har en tuggleksak tillgänglig att bita i och gnaga på (har den såklart fortfarande framme i hopp om att de ska börja tugga på den ;) ). Man kan ju inte direkt ha kycklingvingar framme konstant, så jag hade verkligen önskat att de hade gillat wiggle worm :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: