Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1764 ggr
FeliciaS
2014-09-30 10:45

Tips på "säkra" ben?

Jag skulle behöva tips på ben som räcker länge (utan särskilt mycket kött) och som är säkra att ge, dvs inte går sönder lätt. Har läst att märgben skulle kunna passa, men det vågar jag inte ge efter att ha hört om hundar som fastnar. Skulle behöva sysselsättning till min hund när hon lämnas ensam och då är inte leksaker eller pinnar tillräckligt lockande. Någon som har tips?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
vallhund
2014-09-30 10:54
#1

Överdelen på nötdjurs benskelett delar, dvs den stora klumpen som har brosk runt om o som passar in i höftleden om du förstår vad vag menar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[krysopras]
2014-09-30 11:13
#2

Egentligen är det inte helt lämpligt att ge ben som sysselsättning när man inte är hemma, för man kan få ett ben med osynliga sprickor i som gör att de går itu när hunden gnager, men det förstår du väl iofs själv, så jag kanske inte borde skriva det =/ Men min hund höll en gång på att kvävas av ett ben och det var hemskt,  jag var tack o lov hemma och kunde hjälpa henne. 

Jag ger inte hårda ben mer alls för min hund fick efterhand en hel del tandskador av hårda ben. (Att hundar förr klarade hårda ben är inte så betydelsefullt längre, om inte förmågan att äta hårda ben har givit fördelar i urvalet på några generationer kan anlaget försvinna, hundar har mycket variabelt genom och förändras mycket, mycket fortare än hos t ex människor.)

FeliciaS
2014-10-02 10:39
#3

Okej, det klart. Det kanske är bättre att ge torkade tugg då, t.ex. hjortpinnar och lammsticks?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[krysopras]
2014-10-02 22:17
#4

Torkade tugg tycker jag är bra för tandrengöring, de masserar tandköttet och ökar salivproduktionen så blodgenomströmningen förbättras och bakterier spolas bort - bra för tandhälsan. Men det finns förstås ändå kvävningsrisk om man ger dem när man går hemifrån. I regel är det ju så att om man ger nåt lättätet så har hunden glufsat upp det redan innan man hinner ut genom dörren, så det är ju inte så lönt heller =/

FeliciaS
2014-11-16 22:01
#5

Hur är det med t.ex. lammstrupe (torkad)? Är de mjuka eller hårda?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

vallhund
2014-11-17 14:55
#6

Strupen innehåller inte ben.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: