Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 2207 ggr
[cicoccabim]
2014-09-27 06:52

tillskott av jod eller inte? (K)

Blir bara mer förvirrad ju mer jag läser i tidigare trådar…. så därför frågar jag er!

Min katt är allergisk mot fiskprotein, jag ska testa längre fram och se om detta även gäller fiskolja, och får därför ingen fisk alls i sin BARF. Jag halvbarfar henne än så länge (resterande mat är ziwi peak blötmat, mest hjort), tills jag är säker på vad hon tål och inte tål.

Jag är noga med att variera proteinkällorna i BARF:en, ger en äggula per 800-900 gram, har 10 % ben (ibl benmjöl om jag inte hittar rätt "köttkorv"), 6-7 % lever, 15-20 % hjärta (mycket pga att jag hittat det så billigt, och att hon älskar det), resten kött. Jag lägger till lite vetegroddsolja (några ml per sats) för att hon ska få omega-oljorna, men vet att det är A-vitaminrikt- vill inte överdosera heller  (vill ersätta denna med fiskolja lägre fram när jag vågar pröva om hon tål det). Hon får ett kycklingben att gnaga på ca en gång i veckan (hon sväljer för stora bitar av vingen för att hon ska få en sådan….. benet ger henne något att tugga på utan att riskera att sätta i halsen). 

Behövs det läggas till jod till detta? Jod finns ju i ben, kött och ägg.  Jag har alger (finmalda) att lägga till isåfall, men vill inte överdosera heller. 

Hon är 14 månader, verkar må oförskämt bra, har en fantastisk päls, fina rena tänder och bra hull. Och jag ser på henne att hon mår så bra av den råa maten, så jag vill öka den, men inte förrän jag är helt säker på hur jag ska göra. Ziwi peaks mjukmat mår hon också fantastiskt bra på, men jag vill ge henne variation i maten (och det är svårt att hitta bra mat utan fisk!). De proteinkällor hon får, och verkar tåla, är: kyckling, gris, hjort, lamm, kanin, ren samt kalkon.  Dessutom är kattlådan så mycket trevligare att tömma när hon får  BARF!

Hoppas på lite klargörande svar från mer erfarna!

Annons:
Silvestris
2014-09-28 13:56
#1

Jag brukar rekommendera att man tillsätter jod, iaf om man inte ger havsfisk. Svenskt kött är jodfattigt pga. våra jodfattiga marker. Hur mycket jod ben innehåller har jag aldrig hittat någon bra källa till.

[cicoccabim]
2014-09-29 18:18
#2

Tack! Vilken jodkälla är bäst? Alger (grau fimalda) eller jodberikat salt?

Kanske variera mellan dessa? Lite av båda i varje recept? Vet du ungefär hur mycket som kan vara lagom? (givetvis beroende på vilket kött som används, men ett riktmärke vore bra). 

I andra recept verkar det vara 1,5 tsk per 3 pounds (ca 1,5 kg?).

Silvestris
2014-09-29 21:02
#3

Jag brukar ge alger. Drygt 400 mcg till 1 kg mat.

Upp till toppen
Annons: