Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1529 ggr
VicFri
2014-09-25 18:05

Fråga ang. VoH

Jag har nu gett min hund VoH i lite mer än en månad och är jättenöjd. Hon äter äntligen ordentligt, hon har börjat att gå upp i vikt och pälsen har blivit jättefin. Jag har dock en fråga. Hennes bajs är väldigt hårt och ibland brukar det vara så hårt att de smulnar sönder. Är detta normalt eller är det något som jag kan ge henne för att det inte ska bli så hårt. Hon får även ca 1/2 till 1 deciliter rapsolja till varje mål som jag har inbillat mig ska hjälpa. De har dock inte gjort det. Någon som har något förslag?

Annons:
[cicoccabim]
2014-09-26 07:24
#1

Nu är jag ganska ny inom detta, men något säger mig att det kan ha med mängden ben i maten att göra. Tyvärr vet jag inte hur man motverkar detta, utom att ge lite kött utöver VoH? Så att procenthalten ben minskar lite.

Men det är väl normalt att det ser ut som det gör? För det är väl överskottet av ben som gör att det är så smuligt? Så länge hon inte mår dåligt tror jag inte att du behöver vara orolig. 

Någon som vet mer??

Gnici
2014-09-30 12:57
#2

Det är nog ganska vanligt att hundar blir hårda i magen av VoH om man läser på deras eget forum bl.a. Orsaken är att det är rätt mycket ben i fodret.

Finns några olika alternativ som du kan testa, var för sig eller i kombination.

Blanda i fiberhusk/phylliumskal

Späd ut med vatten till lös gröt/soppa

Ge tillägg av rött kött, typ vilt eller nöt


Sarah-S
2014-10-02 17:28
#3

Samma för vår hund, vi har valt att ge 1-2 msk torrfoder (Orijen) på och då håller sig avföringen bra
Torrfodret får han även när vi reser bort och det är svårt med färskfoder

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: