Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1569 ggr
fridarebecka
9/21/14, 2:45 PM

Börja med färskfoder/barf

Är ny på detta med färskoder/barf men har bestämt mig för att testa på min kräsna hund som inte vill ha sitt torrfoder(jag förstår honom, jag skulle inte heller vilja äta det😛). Vill dock få bättre koll på detta innan vi börjar, så här kommer några frågor:
1. Vi väger mellan VoH och Mush, vad är skillnaden mellan dessa? Har båda helfoder?(Vi kommer nog att börja med det innan vi lärt oss mer för att vara säkra på att han får i sig vad han behöver)
2. Finns det något som hunden inte bör få i sig för mycket av?
3. Har förstått att hunden ska äta köttiga ben, är de ben man kan köpa på lösvikt i djuraffären godkända? T.ex hästnacke, lammben osv (Dum fråga kanske, men bättre att lära sig för mycket än för lite🙂)
4. En sista fråga som inte riktigt hör till ämnet kanske, men iallfall, rå äggvita ska ju inte hunden äta pga att det försämrar upptaget av vissa ämnen, hur noga är det att man håller på detta? Var går gränsen för vad som är skadligt och inte? Påverkar det näringsupptaget om hunden äter 2-3 vitor i veckan?

Tar tacksamt emot alla era tips 🐶🙂

Annons:
Gnici
9/25/14, 11:17 AM
#1

1. VoH är ett helfoder med tillsatta vitaminer. Much korvarna är inte helfoder, men Much Vaisto är det.

En bra idé att börja med ett färskt helfoder för att vänja hunden vid rått, inkl. malda ben tills kroppen "lärt" sig smälta dem ordentligt.

2. Man ska inte ge för mycket lever, då A-vitamin är farligt att överdosera under längre tid. Att ge för mycket ben till en ovan hund är inte heller att rekommendera, då det är risk för trubbel.

3. Jag vet inte vad för ben du tänker på, men de flesta färska ben är okey att ge till en hund som är van att äta ben. Ovan hund är det bra att ge mjukare ben som kyckling tex. Märgben, eller bärande ben tål att vara försiktig med då det är lätt hänt att tänderna går sönder före benet.

4.  Jag  ser ingen anledning till att ge äggvitan rå, men vet folk som gör det någon gång nu och då.

Ett tips för att du ska lära dig mer, så är att använda sökfunktionen här uppe. Det finns MÄNGDER med trådar i forumet. Och så har du ju kategorierna här till vänster samt några artiklar. På face book finns också flera BARF-grupper

Lycka till med barfvovven


Caifig
9/28/14, 9:48 PM
#2

Vill bara tillägga att MUSH nu även säljer enbart kött i påsar också. Så produkter som heter Basic är inte helfoder, medan Vaisto är helfoder (som #1 skrev). Lätt att förväxla!

SuperLimm
9/29/14, 3:48 PM
#3

Du kan ju variera mellan olika färskfoder. VoH korvarna är lite billigare som jag förstått det men de innehåller för lite rött kött.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: