Annons:
Etikett03-katt
Läst 822 ggr
Maria29
2014-09-17 12:54

När torrfodret är slut så börjar jag..

Jag var i startgroparna för några årsedan och hade börjat ge köttfärs blandat med maju men efter flytt till landsbygden så började jag med torrfoder igen men med köttfärs av och till. 

Nu har jag 5 katter inne och från 8år (var av en siame med forl) till kattungar på några månader. De vuxna är kastrerade sedan många år och kattungarna kommer att kastreras inom kort. Jag slaktar själv hemma fåglar,kaniner och getter och tänker att någonting av detta borde jag ju kunna ge katterna (hundarna får idag allt som jag själv inte tar tillvara).

Nu till min fråga till Iza min siames så borde jag nog mala kött eller strimla väldigt fint så att hon kan äta maten men hur gör jag om jag vill göra stora satser till katterna? Bör jag ge mer en de vitaminer jag ger idag (Fortan Catfortan från zooplus)? Jag kommer ihåg att Igor min balines hade svårt för lever ett bra tips på vad jag kan ge i stället eller om det finns någon metod för att han ska klara att äta det.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Caifig
2014-09-18 12:17
#1

Min ena katt vägrar lever och spyr om han han märker att han ätit en större leverbit. Jag köper därför MUSH nötkross/kyckling/ren/lax eller vad som nu finns som enbart kött och blandat ihop med levern i en mixer. Färser fungerar också utmärkt men är dyrare. Det blir alltså då som en boll med kött+ lever och det går ner utan problem. Sedan ger jag en hel bit hjärta och en större bit kött som de får tugga på. Och så tillsätter jag benmjöl i "köttbullen" innan servering.

Detta borde ju fungera även för dig men att du istället klipper sönder hjärta + kött till mindre bitar till Iza innan servering. Alternativ är att du mixar ihop allt istället, men man förlorar lite av nyttan med barf då de inte får tugga på samma sätt.

[cicoccabim]
2014-09-25 17:15
#2

jag har ingen kvarn själv, men gjorde min första sats hemlagad mat till katten idag- mixade levern med stavmixern efter att allt var i bunken. Blir jämnare fördelat (?) och ger lite vätska när bollarna ska formas. Dessutom går det inte att peta ut levern om katten inte skulle gilla det. Min ÄLSKAR det! Men det kanske är bra att börja med en lägre dos? Mindre sats först?? Jag använder även vetegroddsolja i maten- främst för omega-oljorna, och för att kunna höja A-vitaminhalten i mushbollar med för låg halt lever. Ingen långsiktig lösning kanske, men ett sätt att ge det katten behöver ett tag?

Ett tips jag fått på annat forum är att köpa frystorkad lever och ge som godis om katten inte tycker om lever i maten, Kanske dyrt i längden- men ett sätt att fasa in det?

Upp till toppen
Annons: