Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1547 ggr
alizzze
2014-09-06 17:17

BARF för 5-månadersvalp?

Hej! Har en schapendoesvalp på ca. 5 månader, och har alltid matat honom med vanligt torrfoder vilket faktiskt känns ganska ruttet (med tanke på innehåll etc) Har nu köpt barf i "tubformat" på 500 g, men vet inte hur mycket han ska ha? Ser på vissa hemsidor att en valp ska ha ca 7% av dess kroppsvikt, men detta går upp i ca. två tuber per dag då han väger 12.5 kg. Hur gör jag??

Annons:
Fridaaaa
2014-09-06 17:25
#1

Barf på tub? Menar du mush´s rullar? Tänk på att de inte är helfoder (om det är nu).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

alizzze
2014-09-06 17:39
#2

jaa! Mushrullar är det ju. Helfoder eller inte, jag är inte så hemskt insatt men känner att jag inte vill mata hunden med typ kycklingnäbbar/klor som finns i torrfoder :/

Sugar Mist
2014-09-06 17:49
#3

Jag hoppas du är insatt i att dom korvarna inte har allt utan att du måste blanda dom för att täcka alla näringsbehov. 

Jag har gått på 2-3% av förväntad vuxenvikt, och det har funkat bra :)

-

alizzze
2014-09-06 18:16
#4

joo såg det på en tabell att vuxna hundar bör ha typ 2  %, men vid 5 månader växer han ju fortfarande på höjden och bredden, och ska därför ha mer antar jag? 7 % känns dock lite drastiskt då han kommer äta nästan dubbelt så mycket nu som när han är fullvuxen… Men trodde meningen med mushbarf var att det var ganska övergripande och inte behövde blanda i annat? (körde med 50 % torrfoder 50 % barf  nu till middag)

Fridaaaa
2014-09-06 18:19
#5

#4 Bara mush köttbullar vaistro (stavning?) som är helfoder, de på rulle är som sagt inte det och man måste blanda ihop själv för att hunden ska få i sig det som den behöver. 
Barf är ett utfodringssätt alltså med råföda, ben osv. Mush är mer "fuskbarf" om man kan kalla det så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sugar Mist
2014-09-06 18:42
#6

Mush har ett helfoder som heter Vaisto, men dom andra, korvarna då, är bara kött, ben och liknande och ev. någon/några korvar med inälvsmat om jag minns rätt.

-

Annons:
FeliciaS
2014-09-07 10:14
#7

Jag har också en valp på fem månader som jag försöker ge så mycket rått som möjligt. Just nu tappar hon tänder och är väldigt kräsen med maten, särskilt ben. Jag har gett Mush Vaisto tidigare men hon har vuxit klart nu (på höjden) och då vill jag övergå till annat, samt för att ge henne variation. Så jag har börjat testa korvar från Emmzo. Hon är en liten ras och får inte i sig mer än 2-3% av sin kroppsvikt/dag så det ger jag henne och hon håller hullet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnea
2014-09-24 14:27
#8

Till valpar räknar man 2-3 % av den förväntade vuxenvikten. De får alltså lika mycket mat som vuxna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

vallhund
2014-09-24 21:01
#9

#2 De flesta jag känner som BARFar sina hundar ger dem kycklingnäbbar o klor som en del av kosten. Du kan googla på "prey" det är en variant av BARF där man försöker ge hundar alla delar av (bytes)djuren, inklusive päls o fjädrar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

HelenaAR
2014-09-26 13:35
#10

Så skulle hela kycklingar med fjädrar och allt kvar vara bra foder? Eller slaktresterna om vi själva tar fileer och lår? Det vore ju toppen för oss som är självförsörjande på fågel. :-)

Sarah-S
2014-10-02 17:34
#11

#0 Köp Mush BARF Vaisto om du inte lärt dig hur du sammansätter korvarna till ett komplett foder.
Eller så ger du färskfoder istället, tex Vom og hundemat som är helfoder och där du inte behöver tillsätta något

Man ska inte mecka med maten till en valp om man inte vet vad man gör, de är känsliga under uppväxten och behöver alla näringsämnen i bra balans

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

vallhund
2014-10-02 20:25
#12

Vad som klassas som BARF varierar beroende på vem du frågar. Här är ett schema för utfodring av valp:

http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_valp.pdf

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: