Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1579 ggr
Sonan91
2014-09-06 12:53

Nybörjare på BARF till

Hej! Jag älskar idén med BARF och har nu kommit igång med att ge det till våra 4 katter hemma! Den äldsta katten ( 6 år och som har ätit allt som kommit i dens väg innan) är den som är mest skeptisk men också den som levt längst på vanlig kattmat så kanske inte så konstigt, den "lurar" jag med 1/2 tsk blötmat så äter han lite gladare. Näst äldsta katten år 3 år Näst yngsta katten är 2 år Och yngsta katten är kattunge ca 13 veckor gammal. Dessa tre tycker väldigt mycket om maten vilket är jätteroligt. Jag är även ny här på sidan så ursäktar om jag inte håller normer för innehållet i ett inlägg eller så, jag tycker om detaljer. Våra katter (förutom kattungen som bara bott med oss i 1 vecka) är vana vid fri tillgång på torrfoder och en skål blötmat var på kvällen. De fick BARF för första gången i förrgår kväll och torrfodret drogs ner radikalt så de bara fick ett tunt lager i botten på skålen. Jag ville ta bort det helt men läste att det kan vara bra de första dagarna att ha kvar lite som avvänjning. Min första förfrågan till er är att granska mitt recept jag gjort och se om det är tillräckligt bra? Jag tog: 500 g kycklingvingar 500 g grytbitar av nöt 500 g blandfärs 200 g lever av ungnöt 200 g hjärta av kyckling 200 g färsk morot Detta körde jag igenom en gammal hederlig kökskvarn, blandade ihop ordentligt, mätte upp i 100 grams påsar och frös in. Sen har jag tinat upp 4 påsar åt gången i kylskåp och gett katterna 1 påse var. Det de inte har ätit upp på kvällen åker in i kylskåpet igen också får de det på morgonen vid nästa utfodring, alltså blir det ju 100 gram per katt och dag. Låter detta som OK att göra? Jag upptäckte igårkväll dock att jag nog får ge halva påsen till de äldsta 3 katterna per gång istället för hela eftersom de åt upp mer än halva också fick de inte så mycket nu på morgonen. Kattungen ska ju få så mycket hon vill. Min nästa förfrågan är hur viktigt det är med mängd efter kroppsvikt. Den näst äldsta katten (om jag gissat hans kroppsvikt rätt för jag har inte vägt dem än) skulle enligt tabeller äta 60 gram om dagen, nu får han 100 gram och han verkar inte helt hundra mätt på det. Samma sak med den näst yngsta äter också 100 gram fast hon bara ska äta 30 gram! Några förslag? Jag ska tillägga att alla 3 är kastrerade/steriliserade. Jag skulle verkligen uppskatta lite bekräftelse utav er som kan lite mer än jag :-)

Annons:
Caifig
2014-09-06 20:59
#1

Alldeles för lite hjärta i min mening. Du bör ligga över 15% då mycket taurin försvinner när det fryses. Hjärta är också muskelkött och därmed gör det heller inget att dra ner på mängden kött för att öka mängden hjärta. Varför du valde att mala ner en morot förstår jag inte, den kan du skippa helt! 😃

Tycker det är svårt det här med andel benmängd i kycklingvingar, men räknar man på att en vinge består av 75% kött så har du för lite ben. Vissa säger 75% andra säger 50% kött.

Det är lite svårt att veta hur mycket de ska få till en början men det enklast är helt enkelt att väga dem och hålla koll på om de går upp eller ner. Mina herrar på runt 5kg får 140g var per dag.

Sonan91
2014-09-08 16:50
#2

Tack gör dina svar! Jag får helt enkelt öka mängden hjärta då, sen ska jag köra på grishjärta nästa gång eftersom det tydligen ska innehålla mest taurin. Moroten drog jag med eftersom det i det recept jag jobbade utifrån stod att det skulle vara 10% övrigt. Men det är onödigt då? Även äggula? Det värsta jag känner med ben är att det är svårt att mala ner nått grövre än kycklingvingar. Eller? Innehåller lår mer ben? Hur gör du? Jag har vägt dem nu och den äldsta väger 5.3 kilo. Den näst äldsta 3.2 kilo och de yngsta gjorde inte ens utslag på vågen (använda badrumsvåg) men jag tror det näst yngsta väger runt kilot. Jag kommer hålla koll absolut och se om de minskar eller ökar i vikt. Det jag är orolig för är ju att jag ger dem mat som inte innehåller tillräckligt för dem. :-/

Caifig
2014-09-08 18:37
#3

Det är jättebra att variera djurslagen, även när det gäller hjärta. Jag varierar mellan gris-, ox- och lammhjärtan då kyckling är så förbaskat dyrt där jag bor. 

Övrigt-kategorin är inget måste och kan därmed innehålla egentligen vad som helst, förutom lever om man redan ger tillräckligt. Du kan med andra ord sprida ut dina 10% på hjärta eller kött eller tillsätta andra inälvor som njurar eller tillsätta äggula. Jag brukar dock aldrig räkna med äggula i mina 10% för det väger så himla lite. 

Du behöver inte byta bensort utan bara du ökar mängden kycklingvingar så blir det bra. Mina hopplösa odjur äter inte ben *snyft* så jag tillsätter istället benmjöl.

Sonan91
2014-09-08 22:38
#4

Aha okej då förstår jag! Då tar jag den där övrigt med en liten nya salt då och ser vad som kan rymmas i den när jag väl gör maten :-) Nu har jag lurat klart den äldsta katten så nu äter han också av maten utan problem :-) De andra tre skriker efter den och kan inte få nog av den, känns jätteskönt! Det blir sådana små bitar av benen när jag mal dem i köttkvarnen så det har som tur var inte varit ett problem. Men jag ska absolut öka mängden vingar för att få upp benen till 10%. Jag har läst att de innehåller 25-30% ben så får utgå från det. Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Caifig
2014-09-09 10:06
#5

Kul att de älskar maten! :) Min dröm är att lära katterna att äta ben… Det hade underlättat så förbaskat mycket ;)

Sonan91
2014-09-09 21:21
#6

Sådär nu har jag efter ännu mer eftersökningar och räknande kommit fram till ett nytt recept, skulle ni kunna kolla på det? 1000 g grytbitar 500 g blandfärs 500 g lever ungnöt 1000 g hjärta gris 2000 g kycklingvingar + några äggulor Tot 5000 g 10 % lever 20 % hjärta 12% ben (jag räknar på 30% ben i vingarna) Jag vill försöka använda så mycket grytbitar/ stekar/ blandfärs/ nötfärs som möjligt då jag får det från egna källor så att säga. För tillfället får jag köpa hjärta och lever i affären men det kommer jag inte behöva om ett tag så då får jag det också, då blir det riktigt billigt! Vad tros om det nya receptet?

Annons:
Sonan91
2014-09-09 21:24
#7

Funkar det inte att mala ner dem heller för dig alltså? Jag trodde mina ben hade fastnat i kvarnen första gången för jag såg typ inga bitar i det som kom ut, men det hade malts ner jättefint :-)

Caifig
2014-09-10 16:40
#8

Det ser bra ut :) lever är dock något som jag är rädd för att ge för mycket och att ligga på 10% tycker jag personligen är lite högt. Själv ger jag 7-8% och har därmed även lite marginal ifall de någon gång skulle få mer.

Jag har ingen köttkvarn :) Har försökt att dela vingarna med en kniv men de äter bara runt benet eller inte alls.

Sonan91
2014-09-10 18:30
#9

Ajdå jag kanske har tur som har en gammal hederlig genom min mor då, så otroligt smidigt. Kolla loppisar och second hand! Jasså lever är lite farligt? Jag sol fick tag på en sån perfekt 500 grams bit idag i affären. Men jag får väll hålla ner lite då. Däremot vill jag fråga dig, mina katter håller sig verkligen inte mätta! Och då får se ändå mer än vad de "ska" ha. De får mat både morgon och kväll, men skriker ändå efter mat under dagen. Sambon hade hällt upp lite torrfoder och de hade alla bokstavligt talat hävt sig över det. Hur har du det med dina? Ger du något torrfoder under dagen eller är dina duktiga och nöjda med den barfen de får av dig?

Caifig
2014-09-10 20:11
#10

Jepp, för mycket lever är farligt då A-vitamin, som lever är rikt på, lagras i levern och leder A-vitaminförgiftning. 

Hur mycket får dem? Mina håller sig mätta utan problem och de får mat 2 gånger per dag. Har inte gett torrfoder sen 1 år tillbaka, däremot ger jag ibland blötmat när jag glömt/har slut på barfen.

Sonan91
2014-09-10 21:44
#11

Katt nr 1 - kastrerad hane, 6 år gammal, 5.3 kilo. Katt nr 2 - kastrerad hane, 3 år gammal, 3.2 kilo. Katt nr 3- steriliserad hona, 1 år gammal, något runt 1 kilo. Katt nr 4 - kattunge, cirka 14 veckor gammal, något runt 700 gram. De får 50 gram per tillfälle, alltså 50 gram morgon och 50 gram kväll. Kattungen och katt nr 2 äter upp snabbt och vill gärna ha mer så då ger jag 20-25 gram extra till dem. Katt nr 1 har börjat nu med att inte verka tillfredsställd när han ätit upp så jag ger honom lite extra också, men bara lite. De går från köket och verkar nöjda. Men är går sen runt när vi kommer hem från jobbet att skriker efter mat och hänger runt oss i köket. Sambon hade då som sagt hällt upp lite torrfoder och det hade de kastat sig över. Så han vill ha in torrfodret igen fast ett mer kvalitets foder den här gången. Men jag är inte lika sugen på det. Tanken är ju att vi ska kunna ge endast denna maten eftersom det är den bästa eftersom du vet vad du häller i. Men det kommer ju inte gå om dem inte blir mätta på det! Min pappa tyckte jag skulle fylla ut med kokt potatis, vilket jag gärna gör men är tveksam om det är bra och om det gör någon skillnad. Kattungen ska ju få mat flera gånger per dag så för henne vore det skönt med ett bra torrfoder till eftersom vi inte är hemma. Men att hon skulle få ha det för sig själv är ju lönlöst att tänka, det skulle de andra tre se till ;-)

Caifig
2014-09-10 21:50
#12

Varför inte bara öka upp barf-mängden och skippa torrfodret? En kattunge klarar sig om den får mat 3 gånger per dag. 1 gång innan ni går iväg, 1 precis när ni kommer hem och 1 precis innan ni lägger er. Mina får som sagt ca 140g per dag och de väger båda runt 5kg så du kan säkert öka mängden mat och sedan bara hålla koll på deras vikt. Det viktigaste är som sagt inte mängden mat utan att de kan behålla sin vikt.

Kokt potatis eller andra kolhydrater rekommenderar jag inte som utfyllnad! I så fall är det bättre att satsa på lite mer fett som ger en ökad mättnadskänska.

Sonan91
2014-09-10 22:05
#13

Allt låter så logiskt när du säger det! Så självklart, och det är det ju verkligen! Jag kommer göra min mega sats med BARF imorgon och då kommer jag, i stället för att portionera ut i 100 grams påsar, lägga mängd beroende på vad jag märker katterna vill ha/ äter upp utan att gå och försöka sno från de andra, och sen helt enkelt skriva namn på. Det där med fettet va också jättesmart, lite längre fram när jag kommer att få tag på hjärta och lever så kommer jag även att få tag i mycket fläskstekar osv så då blir det mer fett. Det köttet jag använder nu är styckat som människoföda så allt fett är ju bortskurit. Men tillsätter du något annat än benmjöl i din barf?

Annons:
Caifig
2014-09-10 23:02
#14

Tror det kommer bli super, så får de äta tills de blir mätta! :) Så tråkigt att mycket kött är så putsat :( Försöker alltid leta fram bita med mycket fett. Det finns även "rent" fett att köpa som typ talg. Kan vara bra om man märker att katterna blir lite hårda i magen!

Nepp, endast benmjöl. Behöver inte tillsätta något mer då de får i sig allt de behöver.

Omorika
2014-09-11 08:35
#15

Jag har märkt på min kattunge att han behöver avsevärt mycket mer mat än man tror så ge han mer helt enkelt. Han har iof haft problem med magen men var nästan uppe i 200g/ dag innan han var nöjd.

Om ni ändå skulle vilja ha torrfoder till den lille för att dryga ut under tillväxten kan man ta en låda eller nått skåp/bokhylla och så bygga man för öppningen med kartong och bara göra ett hål som den lilla kommer in i. Tror inte det är nått problem om 1 kg katten tar sig in där heller hon verkar inte överviktigt.

För att göra det lite finare satt jag en billig tapet på utsidan på min "foderstation" till min kattunge det var undertiden han åt maten från uppfödaren och min äldre katt åt BARF. Hon är en torrfoderjunki så det var enda lösningen.

Lycka till.

Sonan91
2014-09-11 16:48
#16

Va skönt att höra :-) tyvärr kom inte ni leverans av hjärta idag utan jag får vänta tills imorgon med att göra barfen, tur att jag har några extra påsar att ta fram! Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Sonan91
2014-09-11 16:53
#17

Haha tack omorika för det tipset! Det var smart löst! Som det ser ut nu för oss så sitte katt nr 3 på frysboxen, katt nr 2 och nr 4 sitter på var sin ände av köksbordet och katt nr 1 sitter på golvet! xD Cats everywhere! Men att kattungen kanske ska få ha sitt egna ställe att äta på som de andra inte kan nå va en smart idé, den får jag spåna vidare på!

fredricakarlsson
2014-10-05 17:26
#18

Tror du får ta och väga dina två yngsta katter bättre ;) en kattunge på 14 veckor ska inte väga 700g. De va vad min kattunge vägde när jag hittade henne och hon var runt 12 veckor då och var på väg att där pga att hon var så undernärd.. Nu väger hon över 2 kg och är 16 veckor. Så det är viktigt att du kollar upp vad dem väger på riktigt så du kan ge dem rätt mängd mat. :)

fredricakarlsson
2014-10-05 17:26
#19

Tror du får ta och väga dina två yngsta katter bättre ;) en kattunge på 14 veckor ska inte väga 700g. De va vad min kattunge vägde när jag hittade henne och hon var runt 12 veckor då och var på väg att där pga att hon var så undernärd.. Nu väger hon över 2 kg och är 16 veckor. Så det är viktigt att du kollar upp vad dem väger på riktigt så du kan ge dem rätt mängd mat. :)

Upp till toppen
Annons: