Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 2014 ggr
SevenLand
9/3/14, 9:48 AM

Kräsen valp som reagerar på flera proteiner

Har en valp på 13 veckor som ätit BARF sedan jag hämtade henne. Hon är väldigt kräsen och äter gärna inte ben eller nåt alls som innehåller ben, har fått i henne någon kyckling klubba. Men hon verkar reagera på både kyckling, vom (nöt), nötkött, gris och kalkon. Har gett häst och lax och tyckte det vart lite bättre. Hon kliar som en galning och dålig i magen med diarre´och magen skriker.

Annars är hon pigg och glad och fin i hull och päls. Funderar nu att antingen börja ge färskfoder för valp eller gå över på ett torrfoder. Men barfar ju min andra 3 hundar och gjort i många år så känns inte så kul med torrfoder. men jag är rädd att hon inte får i sig allt, hur kollar jag om hon är allergisk mot nå protein utan att riskera att hon inte får i sig det hon behöver? Tacksam för lite råd :)

Annons:
[Annamaja27]
9/3/14, 10:33 AM
#1

Var i Sverige bor du någonstans?

Annars hade jag gjort så att jag hade hållit mig till ett djurslag åt gången. Börja med exempelvis älg. Eftersom du barfar dina andra hundar så har du ju kunskap och erfarenhet att sätta ihop ett bra foder. En viktig del är att hålla sig till få ingredienser och SAKTA lägga till för att få fram vad som framkallar klåda/diarré.

SevenLand
9/3/14, 11:27 AM
#2

Tack för svar :) Jag bor utanför Uppsala.

Ja Det är så jag tänkt, men hur blir det med variationen? Funderar på att börja ge V&H valp några veckor och se hur hon mår på det. Fungerar det bra så ger jag tex älg vissa måltider och ser om det blir några ändringar och sedan byta till tex gris. Då har hon ju basen i V&H, men jag kan prova mig fram och förhoppningsvis hitta vad det är hon reagerar på.  låter det rimligt? Eller om det fungerar med V&H Valp köra på det till hon är äldre och börja testa då?

[Annamaja27]
9/3/14, 1:18 PM
#3

Personligen tycker jag inte att VoH valp verkar som ett bra alternativ om du misstänker att hon ev reagerar på kyckling och nöt som ju finns i valpfodret.

Ett alternativ är Emmzo:s produkter. När jag bodde i Uppsala vet jag att bla Djur-hobby hade dem. De kan kanske ta hem om man vill ha sorter de inte har hemma. Hos Emmzo finns dels styckningsdetaljer av ex älg, annat vilt och häst. sedan finns även ett fullfoder med bara vilt. Det står angivet hur man ska dosera till valp.

Men som sagt jag hade definitivt hållit mig till EN djurart initialt. Det är klurigt att utreda ev allergier om man blandar för mycket. 

Lycka till!

http://www.emmzo.se/spannm%C3%A5lsfritt-helfoder/2

http://www.emmzo.se/barf-hund-kattmat/27

Bara som exempel…

Upp till toppen
Annons: