Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 5749 ggr
IngaTrnqvist
2014-07-29 17:32

Färskfoderfrågor (Mush Vaisto)

Nu går jag i tankarna om att börja ge Brownie färskfoder på heltid, nämligen Mush Vaisto. Tidigare har han gått på Standardt torrfoder och i perioder Standardt + mush. Funderar nu att gå över helt till Mush Vaisto då jag dels vill ge ett så naturligt foder som möjligt (har inte möjlighet att barfa), och dels har det uppstått problem som jag tror kan ha med torrfodret att göra. I alla fall så undrar jag om jag kan byta från torrfoder till färskfoder rakt av, eller bör det skötas successivt? Sen, är alla Mush Vaisto-påsarna helfoder och går det byta bland de olika sorterna? Tack på förhand! 🙂

Annons:
Hildgrim
2014-07-29 17:36
#1

Det finns en Vaisto som heter Starter formula som är till för hundar som är vana med torrfoder. Enligt Mush kan man byta rakt av. :)

Alla Mush vaisto är helfoder men man kan såklart variera mellan dem ändå. Ju fler djurslag desto bättre samt att det är kul för hunden med olika smaker.

IngaTrnqvist
2014-07-29 17:47
#3

#1 Ja, jag tänkte börja med Starter och köpte hem två påsar idag, så han kommer få det ett tag. Men när tror du man kan börja blanda i de andra sorterna?

IngaTrnqvist
2014-07-29 17:59
#4

Hm, på hemsidan står det att man inte bör ge tillskott av ben, utan ge "tuggben" (= råhudsben?). nu ger jag honom råa köttiga ben en gång i veckan/varannan vecka och vill gärna fortsätta att ge för aktivering och munhälsa. Räcker det med att se på avföringen, eller bör jag sluta att ge ben?

Lilllens
2014-07-29 20:14
#5

Det beror på din hund, men vaisto innehåller väl redan endel ben så att mata med ännu mer kan göra att det blir komplikationer när han ska bajsa. Jag skulle börja med att bara ge vaisto ett tag för att se hur bajset är på enbart det.

Vattnadal
2014-07-30 13:26
#6

Vaisto är barf, inte färskfoder, då det bara innehåller kött, ben organ och grönsaker. Alla vaisto är helfoder, men det är bra att växkla mellan dem om man vill. Kör gärna starter i början, och sen kan du kika på beninnehållet, och bajset, för att se om det funkar att de mer ben. Eftersom det är grönsaker i oxå, brukar det funka fint att ge mer ben.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
IngaTrnqvist
2014-07-30 14:55
#7

#6 Verkar vara lite olika hur man definierar det där, jag har alltid definierat barf som något man komponerar ihop själv, medan färskfoder är färdigt att ge när man köper. Ja, jag får köra starter i början i några veckor och se hur avföringen ser ut, sedan successivt börja med de andra sorterna och ev. extra köttiga ben på det.

Hildgrim
2014-07-30 16:17
#8

#7 Barf står för biologiskt anpassad rå föda och Mushs produkter är skapade efter barf-principen. Vanlig färskfoder är mer som vanligt hundfoder fast i färskt format, dvs att man har ett fåtal ingredienser (som inte utför en fullgod kost) där man sedan tillför vitaminer/mineraler för att det ska bli ett helfoder.

Mushs vaisto är väldigt likt ett färskfoder på många sätt men med den stora skillnaden att den inte innehåller några tillsatta vitaminer och mineraler. All näring kommer från råvarorna. Det ärmald färdigkombinerad barf helt enkelt. :)

Själv så varierar jag mellan egenkombinerat mat och vaisto. Jag tycker inte någon av dem är mer barf är den andre. Enda skillnaden är vem som har blandat ihop maten.

IngaTrnqvist
2014-07-30 17:54
#9

#8 Sant, bara jag som är så van vid att barf är egengjort, haha.
Jo, det spelar ju ingen roll vem som komponerat ihop maten, det blir bara enklare för mig som konsument att köpa färdig barf. Funderar också på att kanske blanda mer själv med mush som bas, men just nu känns det vettigt att först gå från torrfoder till färskfoder/färdigbarf.

Vattnadal
2014-07-30 19:39
#10

Jag kör sällan med Vaisto, utan växlar mellan mush basic och tillsätter eget.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

IngaTrnqvist
2014-07-30 19:59
#11

#10 Ja, funderar också på att ha mush basic plus eget, men det får bli längre fram när jag har mer plats och kunskap om barfande, tills dess kör jag på färdig vaisto :)

En fråga till, ni som ger färskt, hur gör ni när ni är iväg och inte har tillgång till frys?

Vattnadal
2014-08-01 12:19
#12

Det beror på hur länge jag är borta. Tar med nån portion som kan stå i kyl, om det finns. Annars kan jag välja konserver utan spannmål. Min förra hunds om var allergisk improviserade jag på vanliga mataffärer åt, när vi campade. I värsta fall blev det konserv med tonfisk…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Storkebodas
2014-08-01 13:36
#13

Går i ungefär samma tankar själv som TS och har en liten fråga som berör ämnet jag tänkte att jag kunde lägga in i denna tråden. Much vaisto är väl mjukt(?) så det ger inget att tugga för tänderna. Min hund har haft lite problem med tandsten så om jag förstått det rätt gäller det att komplettera med ben. Såg det fanns några älgben i frysdisken där muchprodukterna fanns, räcker det med att ge sånna ibland? Hur ofta och hur mycket ungefär? För övrigt ska man kunna använda much som helfoder väl? Kan för övrigt tillägga att min hund är en mellanpudel på 8 kg.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Annons:
Vattnadal
2014-08-01 15:27
#14

Tandsten brukar kunna bli bättre av barf, även om de inte äter så mycket ben. Inga kolhydrater. Mina får mest mald form, och revben/nacke 1-3 gånger i veckan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lutralutra
2016-12-14 09:03
#15

Om man har en valp som är uppfödd på torrfoder, bör man då börja med starter-varianten eller puppy-fodret? (jag antar puppy men frågar ändå..). 

Och när man räknar ut daggivan - utgår man från vuxen vikt på hunden då?


Upp till toppen
Annons: